دفاتر قانونی به دفاتر کل ، روزنامه و مشاغل گفته می شود که جهت ثبت روند ها و روال های مالی می بایست هر شرکت ،موسسه و یا سازمان که ملزم به پرداخت مالیات در حیطه ی کاری خود می باشد از آنها استفاده می شود . در دفاتر قانونی تمام روال ها و موارد مالی شرکت ثبت می گردد تا پس از تکمیل آن به اداره ی مالیاتی تحویل داده شود بدین ترتیب نکته بسیار مهمی که در اینجا بیان می شود تحریر دفاتر می باشد ، در صورتی که تحریر دفاتر مطابق با قوانین لازمه ثبت و در نظر گرفته شود ، محاسبه ی مالیات به صورت خود اظهاری صورت می گیرد ولی اگر در تحریر دفاتر قانونی از موارد لازمه در تحریر آنها استفاده نشود مالیات به صورت علی الراس در نظر گرفته می شود