راهنمای بررسی برنامه‌ها

 

مقدمه

از اینکه استعداد و وقت خود را در تولید برنامه‌های اندروید سرمایه‌گذاری می‌کنید، سپاسگزاریم. کار در این حوزه برای ده‌ها برنامه‌نویس، صاحب ایده و صاحب محتوا هم از لحاظ شخصی و جذب مخاطب و هم از لحاظ مالی بازده مناسبی داشته است. هدف این سند کمک به شما برای تولید و ارائه برنامه‌هایی‌ست که شرایط لازم برای پذیرش در کافه بازار را داشته باشند و راحت‌تر و سریع‌تر پذیرفته شوند.

این سند در حال توسعه است. با توجه به عرضه‌ی برنامه‎های جدید، اتفاقات جدید، سؤالات شما و دیگر موارد، ممکن است هر زمانی موارد جدیدی به آن اضافه شود یا تغییراتی داشته باشد. این تغییرات و شرایط شاید شامل برنامه‌های شما در آینده هم شود. لطفاً این سند را گهگاه مرور کنید.


۱- کلیاتی در مورد برنامه‌های نامناسب

۱-۱- ما برنامه‎های جانبی موبایل را با کتاب و موسیقی و سایت‌های اینترنتی متفاوت می‎دانیم. اگر شما می‎خواهید از دین، مذهب یا سیاست انتقاد کنید، کتاب بنویسید. اگر می‌خواهید روابط جنسی را توصیف کنید، باز هم کتاب بنویسید، آهنگ یا فیلم بسازید و یا اینکه یک برنامه پزشکی بسازید. ما تصمیم گرفته‎ایم اجازه انتشار برخی محتواهای مشخص را در کافه بازار ندهیم. قصد ما حمایت از تولید برنامه‌هاست و از جنجال دوری می‌کنیم.

۲-۱- ما تعداد زیادی کودک و نوجوان داریم که برنامه‎ها را دانلود می‎کنند. معمولاً ابزارهای کنترل از سوی والدین کارآیی لازم را ندارند. پس این ما هستیم که باید مراقب کودکان باشیم. 

۳-۱- اگر برنامه‎‌ای ظرف چند روز سرهم بندی شده‌ باشد و بدون توجه به کیفیت و کارایی، تنها هدف انتشار برنامه در کافه بازار برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران باشد، متأسفانه چنین برنامه‌هایی به احتمال زیاد پذیرفته نمی‌شوند. در بازار تعداد زیادی توسعه‌دهنده‎ی جدی و قدر فعال هستند که ما نمی‎خواهیم کیفیت برنامه‎هایشان تحت تأثیر چنین تازه‎کارانی قرار بگیرد.

۴-۱- اگر تنها می‌خواهید تعداد دانلود، خرید و نظرات کاربران را بسنجید و یا اینکه قرار است بعداً برنامه‌تان را تکمیل و پربار کنید پس نسخه‌ای برای انتشار عجله‌ای و حداقلی آماده کرده‌اید که مناسب نیست، متأسفانه چنین برنامه‌ای به احتمال زیاد پذیرفته نمی‌شود و همزمان با بازخورد اولیه‌ی نامناسب کاربران، شانس اقبال کاربران در مورد نتیجه‌ی کارتان در آینده را هم از دست می‌دهید.

۵-۱- بیش از پنج هزار برنامه در کافه بازار وجود دارد و برنامه‎های نامناسب و ناکارآمد در بازار جایی ندارند. اگر برنامه‌ای کار مفیدی انجام نمی‎دهد یا سرگرمی ماندگاری ارائه نمی‎دهد، احتمالاً پذیرفته نخواهد شد.

۶-۱- اینکه برای ساخت برنامه‌‌ای خیلی زحمت کشیده‌ شده، اتفاق خوبی‌ست و ما هم از آن خوشحالیم ولی لطفاً توجه داشته باشید که این دلیلِ کافی برای انتشار آن در کافه بازار نمی‌شود و به هر صورت هر برنامه‌‌ای باید بررسی شود و حداقل شرایط لازم را داشته باشید.

۷-۱- برنامه‎هایی که هر نوع محتوا یا رفتار خارج از عرفی داشته باشند، متأسفانه در بازار قابل انتشار نیستند. ما معتقدیم شما هم به خوبی متوجه خواهید بود که چه مواقعی از خطوط قرمز گذر می‌شود. تمام سعی ما در این سند این است که این معیارها را از همیشه شفاف‌تر کنیم.

 

۲- بررسی برنامه‌ها و تخلفات

۱-۲- بازار می‌کوشد هر برنامه را به صورت دقیق بررسی کند و در صورت امکان توسعه‌دهنده را راهنمایی کند، اما متأسفانه نمی‌تواند هیچ تعهدی در اثبات بی‌کیفیتی یک برنامه دهد. اگر برنامه‌ای نیاز به تغییر داشته باشد، به اطلاع توسعه‌دهنده می‌رسانیم و می‌شود دوباره آن را برای بررسی آماده کرد. این تنها راه ممکن است. متأسفانه پافشاری و راه‌های دیگر کمکی به این تعامل سازنده نخواهد کرد.

۲-۲- در این سند هر گاه از محتوا حرف می‌زنیم، منظور تمام و انواع متعلقات برنامه به هر جنس، شکل و نوعی شامل کدهای برنامه (Source Code)، پایگاه داده‌، متن و عکس، صدا و فیلم، تبلیغات داخل برنامه و دیگر موارد ممکن است.

۳-۲- اگر برنامه‌ها هیچ مشکلی نداشته باشند و نیازی به مکاتبه‌ و رفع و مشکل نباشد، زمان بررسی برنامه‌ها برای انتشار یا فروش، حداکثر 5 روز کاری است. درخواست‌‌های تکراری می‌توانند این فرآیندها را طولانی‌تر کند. متأسفانه هیچ راهی برای تسریع این فرآیند جز توجه به شرایط این سند نیست. لطفاً کمی تأمل کنید.

۴-۲- کافه بازار ممکن است برای بررسی و کسب اطمینان از رعایت شرایط ناظر به تعامل ما و شما، نیاز داشته باشد موارد و جزئیات مختلفی را درخواست نماید یا خواستار تماس متفاوتی باشد که همکاری شما راهگشاست.

۵-۲- در صورت تخلف به هر شکلی برای نمونه تلاش برای تحریف در فرایند بررسی برنامه، سوءاستفاده از اطلاعات کاربران، کپی کردن کار توسعه‎دهنده‌ای دیگر و موارد مشابه، برنامه‌ی متخلف از کافه بازار حذف خواهد شد و دسترسی‌ها و امکانات مربوط به توسعه‌دهندگان از حساب کاربری متخلف گرفته خواهد شد.

 

۳- برنامه‌های رایگان و فروشی

۱-۳- برنامه‌هایی که در بازار پذیرفته می‌شوند، از نظر کیفیت لازم برای انتشار یا فروش، جداگانه بررسی می‌شوند. لطفاً باقی موارد را مطالعه کنید تا راهگشا باشند. 

۲-۳- بازار پس از بررسی، با توجه به شرایط این سند، به توسعه‌دهنده اطلاع می‌دهد که برنامه‌‌اش قابل انتشارِ رایگان و یا فروش است. برنامه‌ای ممکن است پس از بررسی، با توجه به شرایط و معیارهای بازار که سعی شده در این سند شفاف شود، قابل انتشارِ رایگان باشد ولی کیفیت لازم برای فروش را نداشته باشد.

۳-۳- بازار برای برنامه‌ها قیمت‌گذاری نمی‌کند و در این رابطه نظری نمی‌دهد بلکه همانطور که خدمتتان عرض شد، پس از بررسی تنها خدمت توسعه‌دهنده اعلام می‌کند که یک برنامه قابل انتشارِ رایگان یا فروش است یا هیچکدام.

۴-۳- اگر در زمان فعال نمودن درخواست برنامه جهت بررسی، قیمت پیشنهادی صفر باشد برنامه رایگان در نظر گرفته خواهد شد و به عنوان برنامه رایگان منتشر شده و شامل تمامی شرایط برنامه رایگان خواهد بود. لطفا در این رابطه دقت فرمایید.

۵-۳- اگر برنامه‌ای به رایگان پذیرفته شود، در آینده به هیچ قیمتی، چه زیاد و چه کم، قابل فروش نیست. اگر فکر می‌کنید برنامه‌ای که رایگان منتشر کرده‌اید از ابتدا کیفیت لازم را برای فروش داشته یا پس از به‌روزرسانی کسب کرده است، لازم است به عنوان برنامه‌ای جدید با قیمت مورد نظر آن را ثبت کنید و منتظر بررسی بمانید.

۶-۳- از هر برنامه تنها نسخهٔ اصلی آن در صفحهٔ اول بازار منتشر می‌شود و دیگر نسخه‌های آن مانند حمایتی، آزمایشی و ... در لیست تازه‌های بازار قرار نمی‌گیرند. شما می‌توانید برای اطلاع به کاربران در توضیحات نسخهٔ اصلی به این برنامه‌ها لینک دهید.

۷-۳- نسخه‌های آزمایشی یا دمو که برای اطمینان از عملکرد برنامه‌ی اصلی منتشر می‌شوند، قابل فروش نیستند. لینک نسخهٔ آزمایشی برنامه می‌بایست در توضیحات نسخهٔ اصلی ذکر شده باشد.

۸-۳- اگر می‌خواهید برای برنامه‌ای قیمت مناسبی انتخاب کنید، می‌توانید با بررسی قیمت برنامه‌های دیگر و نظرات و امتیازات کاربران تصمیم بگیرد. بازار در این زمینه نظری نمی‌دهد.

۹-۳- برنامه‌های غیررایگان یا ارتقا یافته به نسخه کامل، نباید هیچ‌گونه تبلیغات نمایش دهند. همچنین معرفی سایر برنامه‌های توسعه‌دهنده نباید مانند تبلیغات، ناخواسته باشد.

 

۴- داستان ما و شما

۱-۴- ما به کار خود عشق می‌ورزیم و به کاری که شما می‎کنید احترام می‎گذاریم. نهایت تلاشمان را برای ساخت بهترین و مناسب‌ترین بستر برای بروز استعدادها و توانایی‌های شما به کار خواهیم گرفت. اگر به نظر می‎رسد کنترل ما وسواس‎گونه است، شاید برای این است که ما نسبت به کاربرانمان بسیار متعهد هستیم و باید از اینکه تجربه با کیفیتی با خدمات ما داشته باشند، مطمئن شویم، درست مانند اغلب شما.

 

۵- شرایط و ضوابط

توافق شما به عنوان توسعه‌دهنده در کافه بازار طی توافق‌نامه‌ای که هنگام ثبت نام به عنوان توسعه‌دهنده (http://cafebazaar.ir/panel/sign_up) تأیید کرده‌اید انجام شده است. این سند با شرایطی که در ادامه می‌آید، قصد یاری به شما برای پذیرفته شدن برنامه‎هایتان در کافه بازار را دارد و نه اصلاح یا حذف ماده یا شرطی در توافق‎نامه مذکور یا هر قرارداد دیگری که ناظر بر همکاری و تعامل بازار با شماست.

 

۱-۵- قابلیت و کیفیت

۱-۱-۵- برنامه‎هایی که اجرا نمی‎شوند و Force Close می‌دهند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۱-۵- برنامه‎هایی که کارایی اصلی‌شان همراه با خطاست و به قولی باگ (Bug) دارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۱-۵- برنامه‎هایی که آنچه توسعه‎دهنده توضیح داده را اجرا نمی‎کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۴-۱-۵- برنامه‎هایی که شامل ویژگی‎های مخفی و مستند نشده و متناقض با توضیحات برنامه هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۵-۱-۵- برنامه‎هایی که واسطه می‌شوند بین سرویس‌های آنلاین و دستگاه‌های اندروید و از این سرویس‌ها سوءاستفاده می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۶-۱-۵- برنامه‎هایی که با دانلود کد یا هر چیزی، کاربرد اولیه و توضیح داده شده را تغییر می‌دهند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۷-۱-۵- برنامه‎هایی که برخلاف توضیحات توسعه‌دهنده، زمان اجرای محدود دارند یا آزمایشی و Demo هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۸-۱-۵- برنامه‎هایی که تکرار برنامه‎های موجود در کافه بازار هستند، ممکن است پذیرفته نشوند، به خصوص اگر تعداد زیادی از آن‌ها درکافه بازار باشند و تفاوت موجهی با برنامه‌های مشابه نداشته باشند.

۱۰-۱-۵- برنامه‎هایی که تنها یا عمده‌ی هدف و ماهیت‌شان بازاریابی و تبلیغات است و محتوا، کارایی یا سرگرمی خوبی ندارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۲-۱-۵- برنامه‎هایی که تنها فیلم و صدا دارند و تنها پخش‌کننده‌ای برای آن فیلم یا صدا هستند، در بازار قابل انتشار نیستند. 

۱۳-۱-۵- برنامه‌های محتوایی که امکانات لازم و معمول برای مرور و خواندن محتوا مانند فهرست و جستجوی مناسب را ندارند، احتمالاً پذیرفته نمی‎شوند. 

 

۲-۵- اطلاعات توضیحی (نام، توضیحات، دسته بندی و …)

۱-۲-۵- برنامه‎ها با توضیحات نامرتبط با محتوا و عملکرد برنامه مانند هرگونه اشاره به تخفیف‌های اعمال شده، خیریه و وضعیت قیمت برنامه، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۲-۵- نام‎ و آیکون برنامه‌ها در بازار، باید با نام و آیکونی که پس از نصب برنامه روی دستگاه نمایش داده می‎شود یکسان باشند، تا موجب سردرگمی نشوند.

۳-۲-۵- آیکون‎های برنامه باید به آن مرتبط باشد، تا موجب سردرگمی نشوند.

۴-۲-۵- توضیحات یک برنامه در بازار باید برای استفاده از برنامه کافی باشد. ارجاع کاربر به سایت یا صفحه‌ای دیگر برای دریافت حداقل راهنمای مورد نیاز برای استفاده از برنامه مطابق با شرایط و معیارهای بازار نیست.

۵-۲-۵- توضیحات یک برنامه باید شامل نقاط ضعف احتمالی برنامه مانند مشکلات، ناسازگاری با دستگاه‌ها یا نسخه‌های سیستم‌ عامل و شرایط خاصِ  استفاده از برنامه باشد. برنامه‌ها در این شرایط اگر برای کسب اطمینان از کارکرد، خودخواسته یا با درخواست بازار، نسخه‌ی آزمایشی(Demo) ارائه کرده‌اند، باید در توضیحات از کاربران صریحاً بخواهند نسخه‌ی آزمایشی را امتحان کنند.

۶-۲-۵- برنامه‌هایی که کاربران را مجبور به خارج شدن از برنامه و اجرای دوباره برنامه یا خاموش و روشن کردن دستگاه می‌کنند، ممکن است پذیرفته نشوند.

۷-۲-۵- نام‌ برنامه‌ها در بازار نباید طولانی و حاوی کاراکترهای نامتعارف باشد. استفاده از کاراکترهای نامتعارف پس از انتشار، ممکن است باعث حذف برنامه از بازار شود.

۸-۲-۵- نام‌ و آیکون برنامه‌ها در بازار نباید دربردارندهٔ محتواهایی در خصوص وضعیت قیمت برنامه و تخفیف‌های اعمال‌شده، وضعیت به‌روز‌رسانی برنامه و کلماتی مانند فروش ویژه و حراج باشد​. تغییرات متوالی آن‌ها پس از انتشار، ممکن است باعث حذف برنامه از بازار شود.

 

۳-۵- محتوا

۱-۳-۵- برنامه‎هایی که تنها نمایش‌دهنده‌ی یک وب‌سایت یا چند صفحه‌ی وبی هستند یا تنها مجموعه‌ای از لینک یا محتوای ناقص هستند، متأسفانه در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۳-۵- برنامه‌ها باید کارهایی که به صورت محلی(Native) قابل انجام است را درون خود دستگاه انجام دهد، برنامه‌هایی که اینگونه کارها را بدون دلیل موجه، آنلاین، اینترنتی یا وبی(یا درون WebView) انجام می‌دهند، احتمالاً در بازار قابل انتشار یا فروش نیستند.

۳-۳-۵- برنامه‌هایی که شامل محتوای پراکنده و نامربوط به یکدیگر هستند و جامعیت کافی ندارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۴-۳-۵- محتوای یک برنامه‌ی محتوایی باید فراتر از جمع‌آوری نتایج حاصل از چند جستجوی پراکنده در گوگل باشد که توسط هر کاربری ممکن است. اینگونه برنامه‌ها احتمالاً پذیرفته نمی‎شوند.

۵-۳-۵- برنامه‌هایی که تمرکز اصلی‌ محتوایشان روی مطالب ضعیف و روزمره است، در بازار قابل انتشار نیستند.

۶-۳-۵- برنامه‌هایی که مربوط به نمایش محتوای بلاگ‌ها یا سایت‌های شخصی هستند، معمولاً پذیرفته نمی‌شوند.

۷-۳-۵- برنامه‎هایی که دیگران را به استعمال دخانیات، مصرف الکل یا مواد غیرقانونی تشویق می‎کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۸-۳-۵- برنامه‎هایی که محتوای بیش از حد غیرمتعارف و خام دارند، پذیرفته نمی‌شوند.

۹-۳-۵- برنامه‎هایی که در درجه اول برای ناراحت یا ناامید کردن کاربران طراحی شده‎اند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۰-۳-۵- برنامه‎ها با محتوای افتراآمیز، اهانت‌آمیز، تهاجمی و مانند آن در مورد مذاهب، فرهنگ‌ها، قوم‌ها و ملیت‌ها، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۱-۳-۵- برنامه‌ها با محتوای حساسیت‌زا، مشکوک یا شبه آمیز در مورد مذاهب، فرهنگ‌ها، قوم‌ها و ملیت‌ها، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۲-۳-۵- برنامه‌ها با محتوای متمرکز بر روی مسائل زناشویی، جنسی و ازدواج به هر شکلی و از هر منبعی، متأسفانه از طریق بازار قابل انتشار نیستند.

۱۳-۳-۵- برنامه‌ها با محتوای آموزش‌های مخربِ رایانه‌ای مانند روش‌های نفوذ، هک و جاسوسی اطلاعات، از طریق بازار قابل انتشار نیستند.

۱۴-۳-۵- برنامه‌ها با محتوایی که کاربر می‌تواند در تولید محتوای آن مشارکت نماید، لازم است ساختار مشخصی برای نظارت بر محتوای برنامه را داشته باشند تا تمامی محتوای جدید برنامه پس از انتشار با شرایط بازار منطبق باشد. در صورت مشاهده مواردی در این دسته از برنامه‌ها ادامه انتشار برنامه بر روی بازار ممکن نخواهد بود.

۱۵-۳-۵- برنامه‌ها با محتوای تصاویر جمع‌آوری شده از وب‌سایت‌ها بدون پردازش خاصی قابل فروش بر روی بازار نیستند.

۱۶-۳-۵-برنامه‌هایی که محتوای اصلی آن‌ها در جهت ایجاد ترس و وحشت در دیگران، ترویج خرافات و دامن زدن به شایعات استفاده می‌شود، قابل انتشار نیستند.

 

۴-۵- قرعه‌کشی، امتیاز، جوایز و

۱-۴-۵- برنامه‌هایی که هرگونه جایزه و هدیه به کاربران اهدا می‌کنند، در بازار منتشر نخواهند شد.

۲-۴-۵-برنامه‌هایی که کارکرد اصلی‌شان برگزاری مسابقه، قرعه‌کشی، بخت‌آزمایی یا لاتاری است، متأسفانه از طریق بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۴-۵- اگر برنامه‌ای به هر شکلی رقابتی ایجاد می‌کند که کاربران امکان مشارکت در آن را داشته باشند، باید قوانین و روش‌های مختلف برای مشارکت، امتیازدهی، قرعه‌کشی و دیگر موارد مربوط به رقابت، مشخص و شفاف باشد، این جوایز باید از جنس واحد پول یا امتیاز داخل بازی یا برنامه باشد.

۴-۴-۵- برنامه‌ها و بازی‌هایی که به هر دلیل به کاربران امتیاز می‌دهند و این امتیازها را با هر هدفی نمایش می‌دهند، موظفند از تقلب یا تحریف امتیازات بپرهیزند و جلوگیری کنند. در غیر این صورت ممکن است لازم باشد چنین بخش‌هایی از برنامه حذف شود.

 

۵-۵- کپی‌رایت، حقوق مؤلفان و حق نشر

۱-۵-۵- برنامه‌هایی که در امور مربوط به حق تکثیر، کپی‌رایت، حقوق مؤلفان و حق نشر، قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران شامل «قانون جرائم رایانه‌ای» و «قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» را رعایت نمی‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۵-۵- برنامه‌‌هایی که از علائم تجاری دیگران بدون رضایت صاحبان، با هدف سودجویی و کسب درآمد استفاده می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۵-۵- محتوایی که در سایت‌ها یا هر رسانهٔ دیگری منتشر می‌شود، حتی اگر به رایگان منتشر شوند، به‌تنهایی به معنی آزاد بودن انتشار آن از طریق برنامه‌ها یا قرار داشتن در مالکیت عمومی نیست.

۴-۵-۵- برای انتشار هر محتوایی در صورت نیاز علاوه بر نویسنده، حقوق مربوط به ترجمه، تألیف، تصویرسازی، طراحی، عکاسی و ... نیز برای صاحبان بخش‌ها و شکل‌های مختلف محتوا بررسی می‌شوند.

۵-۵-۵- برنامه‎هایی که امکان اشتراک‎گذاریِ غیرقانونی فایل‎های مختلف را بدون توجه به حقوق صاحبان اصلی محتوای فایل‌ها می‌دهند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۶-۵-۵- فروش یا عرضهٔ برنامه‌های خارجی یا ایرانی به سود یا به نام توسعه‌دهندهٔ دیگری مجاز نیست.

۷-۵-۵- فروش یا عرضهٔ هرگونه نسخهٔ ترجمه شده‌ یا دستکاری شده‌ برنامه‌های خارجی بدون رضایت صاحب اصلی برنامه ممکن نیست.

۸-۵-۵- برای احترام به حقوق صاحبان اصلی محتوا، ذکر منابع استفاده شده در برنامه‌ها اجباری‌ست. منابع برنامه‌ها باید به صورت کامل ذکر شوند، مثلاً سایت‌ها و بلاگ‌ها باید با آدرس اینترنتی ذکر شوند و کتاب‌ها با نام نویسنده و در صورت نیاز مترجم ذکر شوند.

۹-۵-۵- کسب رضایت برای استفاده از محتوا یا دارایی‌ معنوی‌‌ دیگران، به عهده‌ی توسعه‌دهنده است.

 

۶-۵- فروش

۱-۶-۵- هیچ کانال جایگزینی برای عرضه یا فروش کالاهای دیجیتال اعم از برنامه‌های اندروید، فایل‌های موسیقی، محتوا، سرویس‌های ارزش افزوده و موارد مشابه نباید در برنامه‌ها معرفی شوند. برنامه‌های فروش اعتبار برای اپراتورهای تلفن همراه از این قاعده مستثنی هستند.

۲-۶-۵- هیج برنامه‌ای مجاز به «اجبار» کاربران برای دریافت وجه به هر روشی به جز پرداخت از طریق بازار، برای فعالسازی برنامه، استفاده از برنامه‌، استفاده از امکانات بیشتر برنامه، رفع مشکل، اطلاع‌رسانی، به‌روزرسانی و دیگر موارد نیست.

 

۷-۵- رسمیت

۱-۷-۵- فرآیند بررسی، مکاتبات و ارائه‌ی مدارک لازم برای انتشار برنامه‌های رسمیِ شرکت‌ها، سازمان‌ها، ادارات دولتی، برنامه‌های مربوط به رویدادها، همایش‌ها، مناسبت‌های رسمی، بلاگ‌ها و سایت‌های رسمی ممکن است خاص و متفاوت باشد. اولین گام در بررسی چنین برنامه‌هایی، انجام مکاتبات از طریق ایمیل‌های رسمی از دامین وب‌سایت رسمی درخواست‌دهنده است.
۲-۷-۵- برنامه‌هایی که به دروغ خود را نماینده یا برنامه‌ی رسمیِ شخصی حقیقی یا حقوقی معرفی می‌کنند، از طریق بازار قابل انتشار نیستند.

 

۸-۵- رابط کاربری

۱-۸-۵- برنامه‌ها به جز محتوا و امکانات، از نظر رابط کاربری، کاربردپذیری و کاربردوستانه بودن بررسی می‌شوند. 

۲-۸-۵- برنامه‌هایی که با برنامه‌سازها و کتاب‌سازها ساخته می‌شوند و یا ظاهر ابتدایی و تکراری دارند، متأسفانه در بازار قابل انتشار نیستند یا قابل فروش نخواهند بود.

۳-۸-۵- برنامه‌هایی که با ظاهر و خصوصیات یکسان، تنها ظرفی برای محتوای مختلف هستند، ممکن است پذیرفته نشوند یا قابل فروش نخواهند بود.

۴-۸-۵- برنامه‌هایی که رابط کاربری‌شان پاسخگوی اهداف و نیازهای اصلی برنامه نیست و یا به سبب پیچیدگی، بیشتر کاربران در استفاده از آن‌ها ناموفق خواهند بود، متأسفانه در بازار قابل انتشار نیستند.



۹-۵- جایگاه و نحوه‌ی نمایش برنامه‌ها در بازار

۱-۹-۵- ایرانی بودن توسعه‌دهنده، دلیل کافی برای قرار گرفتن برنامه‌ها در بخش «ایرانی‌ها» نیست. محیط و محتوای برنامه‌ هم باید فارسی باشد. به صورت کلی فارسی و یا ایرانی بودن برنامه‌ی شما باید مشهود باشد، تا در بخش ایرانی‌ها قرار بگیرد.
۲-۹-۵- برنامه‌های بخش «ویژه‌ها» در بازار براساس کیفیت و نظر بازار انتخاب می‌شوند و ورود یا خروج برنامه‌ها به این بخش متأسفانه قابل مذاکره نیست.

 

۱۰-۵- آسیب به دستگاه

۱-۱۰-۵- برنامه‎هایی که کاربران را به گونه‌ای تشویق به استفاده از دستگاه اندروید خود می‎کنند که موجب آسیب‌دیدگی آن شود، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۱۰-۵- برنامه‎هایی که شارژ زیادی از دستگاه بگیرد یا گرمای بیش از انداره‎ای تولید کند، در بازار قابل انتشار نیستند.

 

۱۱-۵- جرم و خشونت

۱-۱۱-۵- برنامه‎هایی که شامل عکس‎های واقعی از جسد انسان یا حیوان هستند، نمایش‌دهنده نقص عضو، آسیب‌دیدگی، آثار شکنجه و صدمه‌دیدگی را به تصویر می‎کشند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۱۱-۵- برنامه‎هایی که خواستار و تشویق‌کننده جرم و جنایت یا رفتار به وضوح بی‎قید و بند باشند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۱۱-۵- برنامه‎هایی که خشونت یا سوءاستفاده از کودکان را نمایش می‎دهند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۴-۱۱-۵- برنامه‌هایی که قصد ترویج تبعیض نژادی، فرهنگی، مذهبی و یا تخریب شخص و مجموعه‌ای را دارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۵-۱۱-۵- برنامه‎هایی که شامل تصاویر واقعی از سلاح هستند، به طوری که افراد را به استفاده غیرقانونی یا بی‎ملاحظه از آن تشویق می‎کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۶-۱۱-۵- برنامه‎هایی که شامل ایده‌ها و نمایشگر خودکشی هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۷-۱۱-۵- برنامه‎هایی که افترا می‎زنند، تعرض و توهین می‎کنند، یا صدمه زدن به گروه یا شخص خاصی را تبلیغ می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

 

۱۲-۵- اطلاعات محرمانه، حریم شخصی و دسترسی‌ها

۱-۱۲-۵- برنامه‌هایی که حریم شخصی کاربران را رعایت نمی‌کنند و از اطلاعات کاربران استفاده‌های مشکوک، نامشخص و ناگفته می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۱۲-۵- برنامه‌هایی که متفاوت از آنچه به کاربران اعلام کرده‌اند، از اطلاعاتشان استفاده می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۱۲-۵- برنامه‌های بدافزار و جاسوسی، در بازار قابل انتشار نیستند.

۴-۱۲-۵- دسترسی‌های یک برنامه برای نسخه‌های به‌روزرسانی‌ها هم توسط بازار بررسی می‌شود و شامل شرایط مختلف بازار می‌شوند.

۵-۱۲-۵- داده‎های مکانی تنها زمانی می‎تواند استفاده شود که مستقیماً مرتبط با ویژگی‎ها و خدمات فراهم شده در برنامه برای کاربر باشند.

۶-۱۲-۵- هیج برنامه‌ای مجاز به «اجبار» کاربر برای ایجاد ارتباطات خارج از بازار به صورت تماس تلفنی، پیامکی، ایمیلی، اینترنتی، ثبت‌نام در وب‌سایت‌های دیگر و یا مراجعه حضوری، به هر دلیلی شامل فعال‌سازی برنامه، استفاده از برنامه‌، دسترسی به امکانات بیشتر برنامه، رفع مشکل، اطلاع‌رسانی، به‌روزرسانی و دیگر موارد نیست. همچنین، فرآیند عضویت اختیاری نیز نباید برای کاربر ایجاد هزینهٔ پنهان مانند ارسال پیامک، تماس تلفنی بدون ارادهٔ کاربر و غیره نماید.

۷-۱۲-۵- برنامه‌هایی که استفاده‌ی نامشخص یا غیرقابل پیش‌بینی از شبکه، اینترنت یا دیگر سرویس‌های موجود مانند پیامک را دارند، در بازار قابل انتشار نیستند. 

۸-۱۲-۵- برنامه‌‌ای که براساس تعاریف قانونی اطلاعات محرمانه یا حساس منتشر می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۹-۱۲-۵- برنامه‌هایی که اطلاعات شخصی دیگران را منتشر می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند. 

۱۰-۱۲-۵- برنامه‎هایی که قادر به گرفتن تماس یا فرستادن پیامک یا ارسال تصاویر به صورت ناشناس هستند، در بازار قابل انتشار نیستند. 

۱۱-۱۲-۵-  بازار قصد دارد مطمئن شود که امنیت کاربران همیشه اولویت دارد و حفظ می‌شود و به هر دلیل اگر کارکرد و دسترسی‌های برنامه پیچیده باشند یا با اطلاعات حساسی از کاربر در ارتباط باشد، ممکن است روند بررسی را پیچیده شود، یا برنامه پذیرفته نشود. 

۱۲-۱۲-۵- استفاده از Intent در برنامه‌ها: برنامه‌ها برای کارهای حساسی که باید ایمن و شفاف انجام شوند یا کاربر را مجبور به پرداخت هزینه می‌کنند، مثل ارسال پیامک یا تماس تلفنی، لازم است تا جای ممکن از Intent استفاده کنند. 

برنامه‌های اندرویدی می‌توانند خیلی کارها را به جای اینکه مستقیماً انجام دهند، با استفاده از Intent انجام دهند که در این صورت، نیازی به دسترسی‌های مربوط به انجام آن کار نیست و این از نظر بازار پذیرفته‌تر است. وقتی از Intent استفاده کنید، کاری که قرار است انجام شود برای کاربر مشخص و نیازمند تأیید وی است. مثلاً وقتی پیامکی را با Intent ارسال کنید، دیگر برنامه‌ی شما به دسترسی «ارسال پیامک» نیاز ندارد و ضمناً متن پیامک ارسالی و گیرنده به کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند آن را رد یا ارسال نماید.

 

۶- سند زنده

این متن نتیجه‌ تلاش ماست که به شما بگوییم چگونه برنامه‎ها را در بازار بررسی می‎کنیم و امیدواریم که راهنمای یاری‌دهنده‎ای برای شما جهت توسعه و ارائه برنامه‎هایتان باشد. این یک سند زنده است که با توجه به برنامه‎ها و موقعیت‏‌های جدید رشد خواهد کرد و ما آن را به صورت دوره‎ای برای پوشش این تغییرات به‌روزرسانی خواهیم کرد.  لطفاً این سند را گهگاه مرور کنید.

اگرچه این متن یک فهرست ترسناک از آنچه نباید انجام دهید است، لطفاً فهرست کوتاه‌تری از آنچه باید انجام دهید را در ذهنتان نگه دارید. بالاتر از تمام این‌ها، در تلاش برای غافل‎گیری و شاد کردن کاربران به ما بپیوندید. به آن‌ها نشان دهید که دنیایشان در مسیر نوآوری و خلاقیت است و بگذارید با آن در تعامل باشند طوری که هرگز قبل از آن نبوده‎اند. در تجربه‎ی ما کاربران واقعاً به خلاقیت پاسخ می‎دهند هم در عمل و هم در تعامل. گام‎های بلندتری بردارید. به آن‌ها بیش از انتظارشان بدهید. در جایی قرارشان دهید که هرگز آنجا نبوده‎اند. ما برای کمک حاضریم.