راهنمای بررسی برنامه‌ها

 

مقدمه

از اینکه وقت خود را در تولید برنامه‌های اندروید سرمایه‌گذاری می‌کنید، سپاسگزاریم. کار در این حوزه برای صدها توسعه‌دهنده، هم از نظر جذب مخاطب و هم از لحاظ مالی بازده مناسبی داشته است. هدف این سند کمک به شما برای تولید و ارائه برنامه‌هایی‌ست که شرایط لازم برای پذیرش در کافه‌بازار را داشته باشند و راحت‌تر و سریع‌تر پذیرفته شوند؛ تا شما نیز به گروه توسعه‌دهندگان موفق بپیوندید.

این سند در حال توسعه است و با توجه به برنامه‎‌ها و اتفاقات جدید، بازخورد کاربران، سؤالات شما و دیگر موارد، ممکن است هر زمانی موارد جدیدی به آن اضافه شود یا تغییراتی داشته باشد. این تغییرات و شرایط ممکن است شامل برنامه‌های شما نیز در آینده شود. لطفاً این سند را گهگاه مرور کنید.

 

۱- داستان ما و شما

۱-۱- ما به کار خود عشق می‌ورزیم و به کاری که شما می‎کنید احترام می‎گذاریم. نهایت تلاشمان را برای ساخت بهترین و مناسب‌ترین بستر برای بروز استعدادها و توانایی‌های شما به کار خواهیم گرفت. اگر به نظر می‎رسد که کنترل ما وسواس‎گونه است، به دلیل تعهد ما نسبت به کاربرانمان است. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که کاربران تجربهٔ مطلوبی را با برنامه‌ها و خدمات باکیفیت خواهند داشت، درست مانند اغلب شما.

 

۲- کلیاتی در مورد برنامه‌های نامناسب

۱-۲- قصد ما حمایت از برنامه‌های جانبی موبایل است و از جنجال دوری می‌کنیم. اگر شما می‌خواهید از سیاست، دین یا مذهب صحبت کنید و یا از آنها انتقاد نمایید، کتاب بنویسید. موضوعاتی مانند توصیف روابط جنسی، شیطان‌پرستی، فراماسونری و بسیاری مسائل دیگر در بازار جایی ندارند. ما تصمیم گرفتیم که اجازهٔ انتشار برخی محتواهای مشخص را در کافه‌بازار ندهیم.

۲-۲- ما تعداد زیادی کودک و نوجوان داریم که برنامه‎ها را دانلود می‎کنند. معمولاً ابزارهای کنترل از سوی والدین کارآیی لازم را ندارند. پس این ما هستیم که باید مراقب کودکان باشیم.

۳-۲- اگر برنامه‎‌ای بدون توجه به کیفیت و کارایی، تنها با هدف انتشار در کافه‌بازار برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران برای ما ارسال شود؛ به احتمال زیاد پذیرفته نمی‌شود. در بازار تعداد زیادی توسعه‌دهنده‎ٔ جدی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند که ما نمی‎خواهیم کیفیت برنامه‎هایشان تحت تأثیر چنین برنامه‌هایی قرار گیرد.

۴-۲- اگر نسخه‌ای برای انتشار عجله‌ای و حداقلی آماده کرده‌اید که کامل نبوده و یا کیفیت لازم را ندارد و تنها می‌خواهید تعداد دانلود، خرید و نظرات کاربران را بسنجید یا اینکه بعداً برنامه‌تان را تکمیل کنید؛ متأسفانه چنین برنامه‌ای به احتمال زیاد پذیرفته نمی‌شود. همزمان با بازخورد اولیهٔ منفی کاربران، شانس دریافت بازخورد مثبت آن‌ها در آینده را نیز از دست خواهید داد.

۵-۲- هزاران برنامه در کافه‌بازار وجود دارد و برنامه‎های نامناسب و ناکارآمد در آن جایی ندارند. اگر برنامه‌ای کار مفیدی انجام نمی‎دهد یا سرگرمی ماندگاری ارائه نمی‎کند، احتمالاً پذیرفته نخواهد شد.

۶-۲- اینکه برای ساخت برنامه‌‌ای خیلی زحمت کشیده‌ شده، اتفاق خوبی‌ست و ما هم از آن خوشحالیم. ولی لطفاً توجه داشته باشید که این دلیلِ کافی برای انتشار برنامه در کافه‌بازار نخواهد بود و هر برنامه‌ای به صورت جداگانه بررسی شده و در صورت داشتن شرایط لازم پذیرفته خواهد شد.

۷-۲- برنامه‎هایی که هر نوع محتوا یا کارکرد خارج از عرفی داشته باشند، متأسفانه در بازار قابل انتشار نیستند. ما معتقدیم شما هم به خوبی متوجه خواهید بود که چه مواقعی از خطوط قرمز گذر می‌شود. تمام سعی ما در این سند، شفاف‌تر کردن این معیارها برای شماست.

 

۳- بررسی برنامه‌ها و تخلفات

۱-۳- بازار می‌کوشد هر برنامه را به صورت دقیق بررسی کند و در صورت امکان توسعه‌دهنده را راهنمایی کند، اما نمی‌تواند هیچ تعهدی در اثبات بی‌کیفیتی یک برنامه دهد. اگر برنامه‌ای نیاز به تغییر داشته باشد، به اطلاع توسعه‌دهنده می‌رسانیم و شما می‌توانید دوباره آن را برای بررسی آماده کنید. این تنها راه ممکن است. متأسفانه پافشاری و راه‌های دیگر کمکی به این تعامل سازنده نخواهد کرد.

۲-۳- در این سند هرگاه از محتوا حرف می‌زنیم، منظور تمام متعلقات برنامه شامل پایگاه‌داده‌، کدهای برنامه (Source Code)، نام بسته، نام و توضیحات برنامه، متن و عکس، صدا و فیلم، تبلیغات داخل برنامه، محصولات درون برنامه‌ و دیگر موارد ممکن است.

۳-۳- بررسی برنامه‌ها پس از هر بار درخواست بررسی، حداکثر طی ۵ روز کاری صورت می‌گیرد و ایمیل‌های مرتبط نیز تا ۲ روز پاسخ داده می‌شوند. اگر برنامه‌ای نیاز به تغییر و رفع مشکل نداشته باشد، در طول این بازه جهت انتشار تأیید خواهد شد. درخواست‌‌های تکراری می‌توانند این فرآیند را طولانی‌تر کند. متأسفانه هیچ راهی برای تسریع این فرآیند جز توجه به شرایط این سند نیست. لطفاً پیش از ارسال برنامه، کمی تأمل کنید و موارد این راهنما را در نظر بگیرید.

۴-۳- کافه‌بازار در راستای بررسی برنامه‌ها ممکن است از شما مدارک و جزئیاتی را درخواست کند و یا خواستار تماس تلفنی باشد که همکاری شما راهگشاست.

۵-۳- در صورت تخلف به هر شکلی، برای نمونه تلاش برای تحریف در فرآیند بررسی برنامه، سوءاستفاده از اطلاعات کاربران، کپی کردن کار توسعه‎دهنده‌ای دیگر، تقلب و دستکاری در امتیازدهی برنامه و موارد مشابه، برنامهٔ متخلف از کافه‌بازار حذف شده و دسترسی‌ها و امکانات مربوط به توسعه‌دهندگان از حساب کاربری متخلف گرفته خواهد شد.

۶-۳- وجود برنامه‌‌هایی که در گذشته برخلاف برخی از بند‌های این سند زنده منتشر شده‌اند، دلیل کافی برای نقض قوانین در برنامه‌های جدید نیست. ما تلاش می‌کنیم به مرور تمامی این برنامه‌ها را شناسایی کنیم. بنابراین اطمینان حاصل کنید که برنامهٔ جدید شما، مطابق با قوانین «راهنمای بررسی برنامه‌ها» باشد.

 

۴- برنامه‌های رایگان و فروشی

۱-۴- برنامه‌هایی که در بازار پذیرفته می‌شوند، از نظر کیفیت لازم برای انتشار یا فروش، جداگانه بررسی می‌شوند. برای آگاهی از این شرایط لطفاً موارد زیر را مطالعه کنید.

۲-۴- بازار پس از بررسی برنامه، با توجه به شرایط این سند، به توسعه‌دهنده اطلاع می‌دهد که برنامه‌‌اش قابل انتشار به صورت رایگان یا غیررایگان است. ممکن است برنامه پس از بررسی، به صورت رایگان قابل انتشار باشد اما کیفیت لازم برای فروش را نداشته باشد.

۳-۴- بازار برای برنامه‌ها قیمت‌گذاری نمی‌کند و در این رابطه نظری نمی‌دهد. اگر می‌خواهید برای برنامهٔ خود قیمت مناسبی انتخاب کنید، می‌توانید با بررسی قیمت برنامه‌های دیگر و نظرات و امتیازهای کاربران تصمیم بگیرید.

۴-۴- اگر در زمان ارسال درخواست بررسی برنامه، قیمت پیشنهادی صفر باشد برنامه رایگان در نظر گرفته خواهد شد. لطفاً به این مورد دقت کنید.

۵-۴- اگر برنامه‌ای به رایگان پذیرفته شود، در آینده امکان تغییر قیمت یا فروش برنامه وجود ندارد. اگر فکر می‌کنید برنامه‌ای که رایگان منتشر کرده‌اید از ابتدا کیفیت لازم را برای فروش داشته یا پس از به‌روزرسانی کسب کرده، لازم است به عنوان برنامه‌ای جدید با قیمت مورد نظر آن را ثبت کنید و منتظر بررسی بمانید.

۶-۴- نسخه‌های آزمایشی یا دمو که برای اطمینان از عملکرد برنامهٔ اصلی منتشر می‌شوند، قابل فروش نیستند. لینک نسخهٔ آزمایشی برنامه می‌بایست در توضیحات نسخهٔ اصلی ذکر شده باشد.

 

۵- شرایط و ضوابط

توافق شما به عنوان توسعه‌دهنده در کافه بازار طی توافق‌نامه‌ای که هنگام ثبت‌نام به عنوان توسعه‌دهنده (http://cafebazaar.ir/panel/sign_up) تأیید کرده‌اید انجام شده است. هدف این سند کمک به شما برای پذیرفته شدن برنامه‎هایتان در کافه‌بازار است و نه اصلاح یا حذف ماده یا شرطی در توافق‎نامه مذکور یا هر قرارداد دیگری که ناظر بر همکاری و تعامل بازار با شماست.

 

۶- قابلیت و کیفیت

۱-۶- برنامه‎هایی که اجرا نمی‎شوند و "Force Close" می‌دهند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۶- برنامه‎هایی که کارایی اصلی‌شان همراه با خطاست و به قولی باگ (Bug) دارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۶- برنامه‎هایی که آنچه توسعه‎دهنده توضیح داده را اجرا نمی‎کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۴-۶- برنامه‎هایی که شامل ویژگی‎های مخفی و مستند نشده و متناقض با توضیحات برنامه هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۵-۶- برنامه‎هایی که واسطه می‌شوند بین خدمات آنلاین و دستگاه‌های اندروید و از این سرویس‌ها سوء‌استفاده می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۶-۶- برنامه‎هایی که با دانلود کد یا هر چیزی، کاربرد اولیه و توضیح داده شدهٔ برنامه را تغییر می‌دهند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۷-۶- برنامه‎هایی که برخلاف توضیحات توسعه‌دهنده، زمان اجرای محدود دارند یا آزمایشی و Demo هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۸-۶- برنامه‎هایی که مشابه برنامه‎های موجود در کافه‌بازار هستند، ممکن است پذیرفته نشوند، به خصوص اگر تعداد زیادی از آن‌ها در کافه‌بازار منتشر شده باشند و تفاوت موجهی با برنامه‌های مشابه نداشته باشند.

۹-۶- برنامه‌ یا محتوای تکراری در کافه‌بازار قابل انتشار نیست.

۱۰-۶- نسخه‌های مختلف از برنامه‌هایی که کاربرد و محتوای مشابه دارند، در کافه‌بازار قابل انتشار نیستند.

۱۱-۶- برنامه‎هایی که تنها یا عمدهٔ هدف و ماهیت‌شان بازاریابی و تبلیغات است و محتوا، کارایی یا سرگرمی خوبی ندارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۲-۶- برنامه‎هایی که تنها فیلم و صدا دارند و تنها پخش‌کننده‌ای برای آن فیلم یا صدا هستند ممکن است پذیرفته نشوند.

۱۳-۶- برنامه‌های محتوایی که امکانات لازم و معمول برای مرور و خواندن محتوا مانند فهرست و جستجوی مناسب را ندارند، احتمالاً پذیرفته نمی‎شوند.

۱۴-۶- برنامه‌هایی که کاربران را مجبور به خارج شدن از برنامه و اجرای دوباره آن یا خاموش و روشن کردن دستگاه می‌کنند، ممکن است پذیرفته نشوند.

 

۷- اطلاعات توضیحی (نام، توضیحات، دسته‌بندی، امتیازدهی و …)

۱-۷- برنامه‎هایی که توضیحات، نام، آیکون و دسته‌بندی ‌آنها نامرتبط با محتوا و عملکرد برنامه است، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۷- اسکرین‌شات‌های برنامه باید از محیط کاربری آن باشد. برنامه‌هایی که اسکرین‌شات آنها نامرتبط با محتوا و عملکرد برنامه است، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۷- نام‎ و آیکون برنامه‌ها در بازار، باید با نام و آیکونی که پس از نصب برنامه روی دستگاه نمایش داده می‎شود مشابه باشند، تا موجب سردرگمی نشوند.

۴-۷- توضیحات یک برنامه در بازار باید برای استفاده از برنامه کافی باشد. ارجاع کاربر به سایت یا صفحه‌ای دیگر برای دریافت حداقل راهنمای مورد نیاز برای استفاده از برنامه، مطابق با شرایط و معیارهای بازار نیست.

۵-۷- توضیحات یک برنامه باید شامل نقاط ضعف احتمالی آن مانند مشکلات، ناسازگاری با دستگاه‌ها یا نسخه‌های سیستم‌ عامل اندروید و شرایط خاصِ استفاده از برنامه باشد. توسعه‌دهنده‌ها در این شرایط اگر برای کسب اطمینان کاربران از کارکرد برنامه، نسخهٔ آزمایشی(Demo) ارائه کرده‌اند، باید در توضیحات برنامه از کاربران صریحاً بخواهند که نسخهٔ آزمایشی را امتحان کنند.

۶-۷- نام‌ برنامه‌ها در بازار نباید حاوی کاراکترهای نامتعارف و نامرتبط (مانند: */@...) باشد.

۷-۷- نام‌، آیکون و توضیحات برنامه‌ها در بازار نباید دربردارندهٔ محتوایی در خصوص وضعیت قیمت برنامه و تخفیف‌های اعمال‌شده، وضعیت به‌روز‌رسانی برنامه و کلماتی مانند فروش ویژه، حراج و ... باشند​.

۸-۷- توضیحات، نام و دیگر اطلاعات توضیحی برنامه نباید دارای کلیدواژه‌ها و عبارت‌های گمراه‌کننده، غیرواقعی و نامرتبط با محتوا و عملکرد برنامه باشد.

۹-۷- توسعه‌دهندگانی که با روش‌های متقلبانه مانند ثبت نظرات جعلی یا هر روش دیگری سعی در تغییر رتبهٔ برنامهٔ خود یا دیگر توسعه‌دهندگان می‌کنند، امکان ادامهٔ همکاری با کافه‌بازار را نخواهند داشت.

۱۰-۷- برنامه‌هایی که به صورت نامناسب یا آزاردهنده‌ای (مانند اعلان‌ها و تبلیغ‌های پی‌در‌پی)، کاربران را ترغیب و مجبور به نصب برنامه‌های خود و یا ثبت نظر می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

 

۸- محتوا

۱-۸- برنامه‎هایی که تنها نمایش‌دهندهٔ یک وب‌سایت هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۸- برنامه‌هایی که نمایش‌دهندهٔ چند صفحهٔ وبی یا تنها مجموعه‌ای از لینک یا محتوای ناقص هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۸- برنامه‌ها باید کارهایی که به صورت محلی(Native) قابل انجام است را درون خود دستگاه انجام دهند. برنامه‌هایی که اینگونه کارها را بدون دلیل موجه، آنلاین، اینترنتی یا وبی(یا درون WebView) انجام می‌دهند، احتمالاً در بازار قابل انتشار یا فروش نیستند.

۴-۸- برنامه‌هایی که شامل محتوای پراکنده و نامربوط به یکدیگر هستند و جامعیت کافی ندارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۵-۸- محتوای یک برنامهٔ محتوایی باید فراتر از جمع‌آوری نتایج حاصل از چند جستجوی پراکنده در گوگل باشد که توسط هر کاربری ممکن است. اینگونه برنامه‌ها احتمالاً پذیرفته نمی‎شوند.

۶-۸- برنامه‌هایی که تمرکز اصلی‌ محتوایشان روی مطالب ضعیف و روزمره است، در بازار قابل انتشار نیستند.

۷-۸- برنامه‌هایی که مربوط به نمایش محتوای بلاگ‌ها یا سایت‌های شخصی هستند، معمولاً پذیرفته نمی‌شوند.

۸-۸- برنامه‎هایی که دیگران را به استعمال دخانیات، مصرف الکل یا مواد غیرقانونی تشویق می‎کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۹-۸- برنامه‎هایی که در درجهٔ اول برای ناراحت یا ناامید کردن کاربران طراحی شده‎اند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۰-۸- برنامه‎ها با محتوای افتراآمیز، اهانت‌آمیز، تهاجمی و مانند آن در مورد مذاهب، فرهنگ‌ها، قوم‌ها، ملیت‌ها و دولت‌ها در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۱-۸- برنامه‌ها با محتوای حساسیت‌زا، مشکوک یا شبهه‌آمیز در مورد مذاهب، فرهنگ‌ها، قوم‌ها، ملیت‌ها و دولت‌ها در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۲-۸- برنامه‌ها با محتوای متمرکز بر روی مسائل زناشویی و جنسی به هر شکلی و از هر منبعی، از طریق بازار قابل انتشار نیستند.

۱۳-۸- برنامه‌ها با محتوای آموزش‌های مخربِ رایانه‌ای مانند روش‌های نفوذ، هک و جاسوسی اطلاعات، از طریق بازار قابل انتشار نیستند.

۱۴-۸- برنامه‌هایی که کاربر می‌تواند در تولید محتوای آن مشارکت نماید، لازم است ساختار مشخصی برای نظارت بر محتوا پیش از انتشار آن و امکان گزارش محتوای نامناسب توسط کاربران را داشته باشند. در صورت انتشار محتوایی خلاف قوانین بازار ، امکان ادامهٔ انتشار برنامه وجود نخواهد داشت.

۱۵-۸- برنامه‌ها با محتوای تصاویر جمع‌آوری شده از وب‌سایت‌ها بدون پردازش خاصی، احتمالاً در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۶-۸- برنامه‌هایی که محتوای اصلی آن‌ها در جهت ایجاد ترس و وحشت در دیگران است، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۷-۸- برنامه‌هایی که محتوای اصلی آن‌ها در جهت ترویج خرافات و دامن زدن به شایعات است، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۸-۸- برنامه‌هایی که در محتوای خود، اشاره به دیگر فروشگاه‌ها و سایت‌های توزیع برنامه کرده‌اند، در بازار قابل انتشار نیستند.

 

۹- قرعه‌کشی، امتیاز، جوایز و …

۱-۹- برنامه‌هایی که هرگونه جایزه و هدیه به کاربران اهدا می‌کنند، در بازار منتشر نخواهند شد.

۲-۹- برنامه‌هایی که کارکرد اصلی‌شان برگزاری مسابقه، قرعه‌کشی، بخت‌آزمایی یا لاتاری است، از طریق بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۹- اگر برنامه‌ای به هر شکلی رقابتی ایجاد می‌کند که کاربران امکان مشارکت در آن را دارند، باید قوانین مشخص و شفاف برای مشارکت، امتیازدهی و دیگر موارد مربوط به رقابت داشته باشد. همچنین جوایز باید از جنس واحد پول یا امتیاز داخل بازی یا برنامه باشد.

۴-۹- برنامه‌ها و بازی‌هایی که به هر دلیل به کاربران امتیاز می‌دهند و این امتیازها را با هر هدفی نمایش می‌دهند، موظفند از تقلب یا تحریف امتیازات بپرهیزند. در غیر این صورت ممکن است لازم باشد چنین بخش‌هایی از برنامه حذف شود.

 

۱۰- کپی‌رایت، حقوق مؤلفان و حق نشر

۱-۱۰- برنامه‌هایی که امور مربوط به حق تکثیر، کپی‌رایت، حقوق مؤلفان و حق نشر، قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران شامل «قانون جرائم رایانه‌ای» و «قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» را رعایت نمی‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۱۰- برنامه‌‌هایی که از نام و علائم تجاری دیگران بدون رضایت صاحبان، با هدف سودجویی و کسب درآمد استفاده می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۱۰- محتوایی که در سایت‌ها یا هر رسانهٔ دیگری منتشر می‌شود، حتی اگر به رایگان منتشر شوند، به‌ تنهایی به معنی آزاد بودن انتشار آن از طریق برنامه‌ها یا قرار داشتن در مالکیت عمومی نیست.

۴-۱۰- برای انتشار هر محتوایی در صورت نیاز علاوه بر نویسنده، حقوق مربوط به ترجمه، تألیف، تصویرسازی، طراحی، عکاسی و ... نیز برای صاحبان بخش‌ها و شکل‌های مختلف محتوا بررسی می‌شوند.

۵-۱۰- برنامه‎هایی که امکان اشتراک‎گذاریِ غیرقانونی فایل‎های مختلف را بدون توجه به حقوق صاحبان اصلی محتوای فایل‌ها می‌دهند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۶-۱۰- برنامه‌هایی که کاربرد اصلی آن‌ها ذخیره و اشتراک‌گذاری فایل اجرایی برنامه‌ها است، در بازار قابل انتشار نیستند.

۷-۱۰- فروش یا عرضهٔ برنامه‌های خارجی یا ایرانی به سود یا به نام توسعه‌دهندهٔ دیگری مجاز نیست.

۸-۱۰- فروش یا عرضهٔ هرگونه نسخهٔ ترجمه شده‌ یا دستکاری شده‌ برنامه‌های خارجی بدون رضایت صاحب اصلی برنامه ممکن نیست.

۹-۱۰- برای احترام به حقوق صاحبان اصلی محتوا، ذکر منابع استفاده شده در برنامه‌ها اجباری‌ست. منابع برنامه‌ها باید به صورت کامل ذکر شوند، مثلاً سایت‌ها باید با آدرس اینترنتی و کتاب‌ها با نام نویسنده و در صورت نیاز مترجم ذکر شوند. توجه کنید که بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی منابع قابل استنادی نیستند.

۱۰-۱۰- کسب رضایت برای استفاده از محتوا یا دارایی‌ معنوی‌‌ دیگران، به عهدهٔ توسعه‌دهنده است.

۱۱-۱۰- برنامه‌هایی که در محتوای خود به هر شکلی از نام یا علامت تجاری سازمان‌ها، باشگاه‌ها، شرکت‌ها، سایت‌ها و غیره استفاده می‌کنند، نیاز به کسب اجازه از آن‌ها را دارند مگر اینکه استفادهٔ آن‌ها شامل عرف و شرایط استفادهٔ منصفانه باشد.

 

۱۱- فروش

۱-۱۱- فعال‌سازی امکانات و ابزارهای موجود در برنامه، دسترسی کامل به محتوا و موارد دیگر تنها باید از کانال پرداخت بازار انجام شود. ارجاع یا اجبار کاربران به پرداخت وجه از طرق دیگر مجاز نیست.

۲-۱۱- برنامه‌ها برای فروش محتوا، کارکرد و یا خدماتی که درون برنامه استفاده و یا مصرف می‌شوند باید از پرداخت درون‌برنامه‌ای بازار استفاده کنند.

۳-۱۱- برنامه‌هایی که برای فروش کالای فیزیکی و یا خدماتی که خارج از برنامه مصرف می‌شوند از پرداخت درون‌برنامه‌ای بازار استفاده می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۴-۱۱- برنامه‌هایی که امکان استفاده از خدمات یا محتوا را به صورت اشتراک دوره‌ای فراهم می‌کنند، باید این کار را از طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای بازار انجام دهند و تا زمان اتمام دورهٔ اشتراک کاربر، موظف به ارائهٔ خدمات مورد تعهد به وی هستند.

 

۱۲- رسمیت

۱-۱۲- فرآیند بررسی، مکاتبات و ارائهٔ مدارک لازم برای انتشار برنامه‌های رسمیِ شرکت‌ها، سازمان‌ها، ادارات دولتی، سایت‌ها و بلاگ‌ها، برنامه‌های مربوط به رویدادها، همایش‌ها، مناسبت‌ها ممکن است متفاوت باشد. اولین گام در بررسی چنین برنامه‌هایی، انجام مکاتبات از طریق ایمیل‌های رسمی دامنهٔ وب‌سایت درخواست‌دهنده است.

۲-۱۲- امکان انتشار برنامه‌ها به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی، بدون کسب اجازه از ایشان، از طریق بازار وجود ندارد.

 

۱۳- رابط کاربری

۱-۱۳- برنامه‌ها به جز محتوا و امکانات، از نظر رابط کاربری، کاربردپذیری و کاربردوستانه بودن بررسی می‌شوند.

۲-۱۳- برنامه‌هایی که با برنامه‌سازها و کتاب‌سازها ساخته می‌شوند و یا ظاهر ابتدایی و تکراری دارند، متأسفانه در بازار قابل انتشار نیستند یا قابل فروش نخواهند بود.

۳-۱۳- برنامه‌هایی که با ظاهر و خصوصیات یکسان، تنها ظرفی برای محتوای مختلف هستند، ممکن است پذیرفته نشوند یا قابل فروش نخواهند بود.

۴-۱۳- برنامه‌هایی که رابط کاربری‌شان پاسخگوی اهداف و نیازهای اصلی برنامه نیست و یا به سبب پیچیدگی، بیشتر کاربران در استفاده از آن‌ها ناموفق خواهند بود، متأسفانه در بازار قابل انتشار نیستند.

 

۱۴- جایگاه و نحوهٔ نمایش برنامه‌ها در بازار

۱-۱۴- ایرانی بودن توسعه‌دهنده، دلیل کافی برای قرار گرفتن برنامه‌ها در بخش «فارسی‌ها» نیست. محیط و محتوای برنامه‌ هم باید فارسی باشد. به صورت کلی فارسی و یا ایرانی بودن برنامهٔ شما باید مشهود باشد، تا در بخش «فارسی‌ها» قرار گیرد.

 

۱۵- آسیب و صدمه

۱-۱۵- برنامه‎هایی که کاربران را به گونه‌ای تشویق به استفاده از دستگاه اندروید خود می‎کنند که موجب آسیب‌دیدگی آن شود، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۱۵- برنامه‎هایی که باعث مصرف زیاد باتری شده یا در حالت کلی موجب آسیب دستگاه می‌شوند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۱۵- برنامه‌هایی که استفاده از آنها باعث ایجاد آسیب فیزیکی می‌شود، در بازار قابل انتشار نیستند.

 

۱۶- جرم و خشونت

۱-۱۶- برنامه‎هایی که شامل عکس‎های واقعی یا غیرواقعی از جسد انسان یا حیوان هستند و یا نقص عضو، آسیب‌دیدگی، آثار شکنجه و صدمه‌دیدگی را به تصویر می‎کشند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۱۶- برنامه‎هایی که خواستار و تشویق‌کنندهٔ جرم و جنایت یا رفتار به وضوح بی‎قید و بند باشند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۱۶- برنامه‎هایی که خشونت علیه کودکان یا سوءاستفاده از آن‌ها را نمایش می‎دهند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۴-۱۶- برنامه‌هایی که قصد ترویج تبعیض نژادی، فرهنگی، مذهبی و یا تخریب شخص و مجموعه‌ای را دارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۵-۱۶- برنامه‎هایی که شامل تصاویر واقعی از سلاح هستند، به طوری که افراد را به استفادهٔ غیرقانونی یا بی‎ملاحظه از آن تشویق می‎کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۶-۱۶- برنامه‎هایی که شامل ایده‌های خودکشی هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۷-۱۶- برنامه‎هایی که افترا می‎زنند، تعرض و توهین می‎کنند، یا صدمه زدن به گروه یا شخص خاصی را تبلیغ می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۸-۱۶- «دشمنان» در داخل بازی نباید به طور مشخص اشاره به فرهنگ، گروه، دولت یا شرکت خاصی داشته باشند.

 

۱۷- اطلاعات محرمانه، حریم شخصی و دسترسی‌ها

۱-۱۷- برنامه‌هایی که حریم شخصی کاربران را رعایت نمی‌کنند و از اطلاعات کاربران استفاده‌های مشکوک، نامشخص و ناگفته می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۲-۱۷- برنامه‌هایی که متفاوت از آنچه به کاربران اعلام کرده‌اند، از اطلاعاتشان استفاده می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳-۱۷- برنامه‌های بدافزار و جاسوسی، در بازار قابل انتشار نیستند.

۴-۱۷- دسترسی‌های یک برنامه برای نسخه‌های به‌روزرسانی‌، توسط بازار بررسی می‌شوند.

۵-۱۷- داده‎های مکانی تنها زمانی می‎تواند استفاده شود که مستقیماً مرتبط با ویژگی‎ها و خدمات فراهم شده در برنامه برای کاربر باشد.

۶-۱۷- استفاده از برنامه نباید برای کاربر هزینهٔ پنهان ایجاد کند برای مثال بدون اجازهٔ کاربر، برنامه پیامک ارسال کند و یا تماس تلفنی برقرار نماید. لازم است تمامی مراحل به طور شفاف به کاربر اطلاع داده شود.

۷-۱۷- برنامه‌هایی که امکان ارسال پیام به صورت مخفی و یا رمز شده را دارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۸-۱۷- فروشگاه‌های اینترنتی که قصد انتشار برنامهٔ مرتبط با فروشگاه خود را در بازار دارند، نیازمند دریافت «نماد اعتماد الکترونیکی» از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هستند.

۹-۱۷- پرداخت اینترنتی برای برنامه‌هایی که نیاز به این امکان دارند، لازم است از طریق درگاه‌های امن مورد تأیید بانک مرکزی انجام شود و در مرورگر نمایش داده شود.

۱۰-۱۷- برنامه‌هایی که استفادهٔ نامشخص یا غیرقابل پیش‌بینی از شبکه، اینترنت یا دیگر خدمات موجود مانند پیامک را دارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۱-۱۷- برنامه‌هایی که براساس تعاریف قانونی اطلاعات محرمانه و حساس را دریافت یا منتشر می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۲-۱۷- برنامه‌هایی که اطلاعات شخصی دیگران را منتشر می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۳-۱۷- برنامه‎هایی که قادر به گرفتن تماس یا فرستادن پیامک یا ارسال تصاویر به صورت ناشناس هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۱۴-۱۷-  بازار قصد دارد مطمئن شود که امنیت کاربران همیشه اولویت دارد و حفظ می‌شود. به هر دلیل اگر کارکرد و دسترسی‌های برنامه پیچیده باشند یا با اطلاعات حساسی از کاربر در ارتباط باشد، ممکن است روند بررسی پیچیده و طولانی شود، یا برنامه پذیرفته نشود.

۱۵-۱۷- استفاده از Intent: کارهای حساسی که باید در برنامه ایمن و شفاف باشند و یا برای کاربر هزینه‌بر هستند مانند ارسال پیامک یا برقراری تماس تلفنی، باید تا جای ممکن با استفاده از Intent انجام شوند.

برنامه‌های اندرویدی می‌توانند خیلی کارها را به جای اینکه مستقیماً انجام دهند، با استفاده از Intent انجام دهند که در این صورت، نیازی به دسترسی‌های مربوط به انجام آن کار نیست و این روند از نظر بازار پذیرفته‌تر است. وقتی از Intent استفاده می‌کنید، کاری که قرار است انجام شود برای کاربر مشخص و نیازمند تأیید وی است. مثلاً وقتی پیامکی را با Intent ارسال کنید، دیگر برنامه‌ٔ شما به دسترسی «ارسال پیامک» نیاز ندارد و ضمناً متن پیامک ارسالی و گیرنده، به کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند آن را رد یا ارسال نماید.

 

۱۸- خیریه

۱-۱۸- برنامه‌هایی که امکان کمک و حمایت از مؤسسه‌های معتبر و شناخته‌ شدهٔ خیریه را دارند باید رایگان باشند و پرداخت در مرورگر انجام شود.

 

۱۹- تبلیغات

۱-۱۹- تبلیغات نمایش داده شده توسط برنامه نباید گمراه‌کننده و فریبنده باشند و باید کاملاً مشخص باشد کدام برنامه نمایش‌دهندهٔ تبلیغ است.

۲-۱۹- توسعه‌دهنده نباید کاربر را برای کلیک بر روی تبلیغات، مجبور و یا تشویق کند.

۳-۱۹- نحوهٔ نمایش تبلیغات نباید برای کاربر آزاردهنده باشد.

 

۲۰- مجوز

۱-۲۰- کتاب‌هایی که در قالب برنامه‌ ارسال می‌شوند نیازمند کسب مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

۲-۲۰- برنامه‌هایی که محتوای آنها حساسیت‌زا بوده و یا کاربردشان مرتبط با اطلاعات حساسی از کاربر است نیازمند دریافت مجوز از «مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» هستند.