نصب | +۱۰ |
از ۰ رأی | ۰ |
دستهبندی | مذهبی |
حجم | ۲۸ مگابایت |
آخرین بروزرسانی | ۳ تیر ۱۴۰۳ |
نصب | +۱۰ |
از ۰ رأی | ۰ |
دستهبندی | مذهبی |
حجم | ۲۸ مگابایت |
آخرین بروزرسانی | ۳ تیر ۱۴۰۳ |
رحمت بی کران خداوند نسبت به بندگانش، باعث می شود تا همواره تبصره هایی را برای قبولی اعمال انسان ها و آمرزش و مغفرت آنها در نظر بگیرد تا مبادا مسیر رسیدن به سعادت، به آسانی بر روی کسی بسته شود. یکی از این تبصره های رحمانی، که برای نشان دادن اهمیت فریضه ی نماز و گشودن باب رحمت به روی بندگان حتی پس از مرگ آنهاست، صدور جواز برای خواندن نماز قضای شخص متوفی است. به این معنی که؛ پسر ارشد شخص متوفی و یا شخص دیگری که برای این کار اجیر می شود، می توانند به نیابت از او، نمازهای قضای ایشان را ادا نمایند. اما، این کار، آداب و احکام بخصوصی دارد که ما در اپلیکیشن نمار استیجاری از افرادی که مسایل و احکام نماز را از روى تقلید صحیح، بداند استفاده میکنیم. ادای نمازهای قضای میت توسط اجیر بنا به نظر امام خمینی قدس سره، بعد از مرگ انسان می شود که براى نماز و عبادت هاى واجب دیگر او که در زمان حیات خود، بجا نیاورده است، شخص دیگرى را اجیر نمایند، به این معنى که به او مزد دهند تا آنها را بجا آورد ولی چنانچه که کسى بدون مزد و اجرت هم، آنها را انجام دهد، صحیح است. اکثر مراجع عظام تقلید با این نظر موافقند ولی آیه الله مکارم شیرازی نظر متفاوتی دارند: طبق فتوای ایشان، اجیر گرفتن براى قضاى نماز و انجام عبادتهاى دیگر، به نیابت از اموات خالى از اشکال نیست، مگر در حج و اگر کسى بخواهد در عبادتهاى دیگر اجیر بگیرد، باید قصد رجاء کند، امّا به جا آوردن نماز و روزه قضا و همچنین نماز و روزه مستحبّى به قصد قربت و بدون گرفتن اجرت اشکالى ندارد.