راهنمای توسعه‌دهندگان

 

مدیریت برنامه‌ها، پرداخت‌ها، ارتباط با بازار و کاربران همگی از طریق همین پنل قابل انجام هستند و شرح این موارد در ادامه آمده است.

ضمناً ما در «راهنمای بررسی برنامه‌ها» سعی کردیم معیار و شرایط بازار را تا حد ممکن شرح دهیم. لطفاً این شرایط را در اینجا مطالعه بفرمایید.

 

مشاهدهٔ وضعیت و فروش برنامه‌ها

در سربرگ اول به نام «برنامه‌ها»، تعداد صورت‌حساب‎ها برای برنامه‌های غیر رایگان، تعداد نصب هر برنامه و امتیازاتی که به هر کدام داده شده است قابل مشاهده است. تعداد نصب‌ها برای هر برنامه، تخمینی و تعداد صورت‌حساب‎ها برای برنامه‌های فروشی دقیق می‌باشد. در این سربرگ با کلیک روی هر برنامه می‌توانید هر کدام را مدیریت کنید.

 

انتشار برنامهٔ جدید

در سربرگ دوم به نام «apk جدید» می‌توانید برنامه‌ای جدید بارگذاری نمایید. قالب فایل ارسال باید apk باشد و فرمت‌هایی مثل zip و rar مورد قبول نیست. پس از ارسال برنامه از این سربرگ، باید مشخصات برنامه را تکمیل نمایید و با استفاده از دکمهٔ «درخواست بررسی برنامه»، برنامه را در حالت بررسی قرار دهید تا توسط بازار بررسی و در صورت تأیید، منتشر شود.

اگر برنامه نیاز به تغییر داشته باشد یا مطابق شرایط بازار نباشد یا به هر دلیل دیگری، تغییری در وضعیت برنامهٔ شما توسط بازار ایجاد شود، ایمیلی حاوی توضیحات مربوطه به شما ارسال خواهد شد. لطفاً قبل از ارسال مجدد برنامه برای بررسی یا هر اقدام دیگری، ایمیل ارسال شده را ملاحظه بفرمایید. اگر ایمیل به دست شما نرسیده بود، لطفاً پوشهٔ اسپم‌ ایمیل‌تان را نیز بررسی کنید.

توجه بفرمایید که پیام‌ها به ایمیلی ارسال می‌شود که با آن در بازار عضو هستید و نه ایمیلی که در پنل برای «تماس» کاربران و موارد دیگر وارد می‌کنید.

 

وضعیت برنامه‌

هر برنامه‌ می‌تواند وضعیت‌های مختلفی داشته باشد:

بارگذاری شده: برنامه‌ای که به تازگی بارگذاری شده و هنوز درخواست انتشار برای آن ارسال نشده است. همچنین برنامه‌ای که انتشار آن توسط توسعه‌دهنده لغو شده است نیز در این وضعیت قرار می‌گیرد.


در صف انتظار: برنامه‌ای که در انتظار انتشار است. انتشار برنامه‌ها طی حداکثر ۵ روز کاری انجام می‌شوند (پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها روز کاری محسوب نمی‌شوند).

نیاز به تغییرات: برنامه‌ای که برای انتشار نیاز به تغییراتی دارد. تغییرات مورد نیاز قبل از قرارگیری برنامه در این وضعیت، از طریق ایمیل به اطلاع شما خواهد رسید.

رد شده: برنامه‌ای که با شرایط بازار سازگار نیست و انتشار آن منتفی است. دلایل رد برنامه از طریق ایمیل به اطلاع شما می‌رسد.

حذف شده: برنامه‌ای که قبلاً منتشرشده ولی در حال حاضر انتشار آن توسط بازار متوقف شده است.


آمادهٔ انتشار: برنامه‌ای که برای انتشار آماده است.

منتشر شده: برنامه‌ای که منتشر شده و در دسترس کاربران است.

انتشار خودکار یا دستی

 برنامهٔ شما پس از تأیید توسط تیم بررسی برنامه‌ها، به صورت خودکار در کافه‌بازار منتشر خواهد شد. اگر می‌خواهید برنامه توسط شما منتشر شود؛ با مراجعه به صفحهٔ برنامه در سربرگ «برنامه‌ها» در پنل خود، روی دکمهٔ «لغو انتشار خودکار» کلیک کنید. در این صورت مشخص کردن زمان‌ انتشار برای برنامه در اختیار شماست.

 برای انتشار دستی برنامهٔ خود، با مراجعه به صفحهٔ برنامه در سربرگ «برنامه‌ها» در پنل، روی دکمهٔ «انتشار برنامه» کلیک کنید.  دقت داشته باشید که به دلیل همگام‌سازی سرورهای بازار، ممکن است انتشار برنامه حداکثر یک ساعت به طول بیانجامد.

در صورتی که از تصمیم خود مبنی بر انتشار دستی منصرف شده‌اید؛ می‌توانید با کلیک بر روی دکمهٔ «فعال‌سازی انتشار خودکار» به حالت اولیه (انتشار خودکار بلافاصله بعد از تأیید برنامه)  بازگردید.

 

کامل، رایگان و حمایتی

برنامه‌‌هایی که به صلاحدید بازار مجاز به انتشار غیررایگان برنامه‌ٔ کامل خود هستند، می‌توانند نسخه‌ٔ رایگان یا آزمایشی برای برنامه‌ٔ خود ارائه کنند. هم‌چنین برنامه‌هایی که تنها دارای نسخه‌ٔ رایگان هستند، می‌توانند نسخه‌ٔ حمایتی غیررایگان برای برنامه‌ی خود در نظر بگیرند.

پیشنهاد بازار به توسعه‌دهندگان ارائهٔ نسخه‌ٔ رایگان برنامه و امکان ارتقاء برنامه‌ٔ رایگان به نسخه‌ی کامل از طریق پرداخت درون برنامه‌ای است.

 

پرداخت

در سربرگ سوم به نام «پرداخت‌‏ها»، شرایط پرداخت قابل مشاهده است. اگر اطلاعات حساب شما در وضعیت «تأیید شده» باشد، دکمهٔ تصفیه‌حساب خودکار و جایی برای وارد کردن «شماره‌ی شبای حساب شما» فعال خواهد شد.

لطفاً توجه بفرمایید:

  • در صورتی که می‌خواهید هر ماه تصفیه‌حساب شما به یک شبای ثابت انجام شود، کافی است گزینه تصفیه‌حساب خودکار را انتخاب و شبای خود را وارد نمائید.
  • شبای اعلامی تا پایان روز ۲۰ ام هر ماه قابل تغییر است و پرداخت‌های هر ماه به آخرین شبای وارد شده در سیستم تا پایان این روز واریز می‌شود.

  • پرداخت بر اساس مبلغ قابل تصفیه شما در پایان روز ۲۰ ام صورت می‌گیرد.

  • هر ماه یک پرداخت انجام می‌شود.

  • اگر در یک ماه شما چند شبا در سیستم وارد کرده باشید، پرداخت براساس آخرین شبا انجام می‌شود.

  • در صورتی که در یک ماه نمی‌خواهید تصفیه‌حساب برایتان صورت گیرد، کافی‌است گزینه تصفیه‌حساب خودکار را لغو کنید.

  • تنها مبالغ بیشتر از حداقل مقدار قابل تصفیه، در پایان هر ماه شمسی تصفیه می‌شوند. مبالغ کمتر از آن در انتهای اسفند هر سال قابل تصفیه خواهند بود.

 

ویرایش مشخصات

در سر‏برگ چهارم به نام «مشخصات» می‌توانید مشخصات خود را ویرایش کنید. نام و نام‌خانوادگی شما که در کنار برنامه‌ در بازار نمایش داده می‌شود، باید در این صفحه تکمیل گردد.

هر کاربر براساس زبانی که برای بازار انتخاب می‌کند، مشخصات شما به زبان فارسی یا انگلیسی را مشاهده می‌کند. بنابراین در تکمیل مشخصات خود به زبان‌های فارسی و انگلیسی دقت فرمایید.

 

شناسهٔ توسعه‌دهنده

شناسه‌ٔ توسعه‌دهندهٔ کافه‌بازار (Developer ID) رشته‌‌ٔ یکتایی‌ است که فقط  یکبار و برای همیشه توسط توسعه‌دهنده انتخاب می‌شود. با استفاده از این شناسه، توسعه‌دهنده می‌تواند کاربران را به صفحهٔ اختصاصی خود دربرنامه‌ٔ بازار و وبسایت کافه‌بازار ارجاع دهد.

به طور مثال اگر شناسه‌ٔ توسعه‌دهنده‌ای example باشد، صفحهٔ اختصاصی توسعه‌دهنده‌ درکافه‌بازار در آدرس

http://cafebazaar.ir/developer/example

قابل دسترسی خواهد بود. در این صفحه لیستی از برنامه‌های توسعه‌دهنده نمایش داده می‌شوند.

برای اطلاع از نحوهٔ استفاده از این شناسه برای ارجاع به لیست برنامه‌های خود دربرنامهٔ بازار به صفحهٔ راهنمای اینتنت بازار مراجعه کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به پنل خود در برگهٔ «مشخصات»، شناسه‌ٔ خود را تعیین کنید. لطفاً توجه داشته باشید که شناسه‌ٔ انتخابی شما باید مشابه نام انگلیسی  که در قسمت «مشخصات» برای حساب توسعه‌دهندهٔ خود انتخاب نموده‌اید بوده و به تأیید کافه‌بازار برسد. فرایند رد یا تأیید شناسه ممکن است دو الی سه روز کاری به طول بیانجامد.

 

قوانین انتخاب شناسه:

  • شناسهٔ انتخابی باید تلفیقی از حروف کوچک انگلیسی (a-z)، ارقام (0-9) و خط تیره (-) و زیرخط (_) باشد.

  • شناسهٔ انتخابی نباید کمتر از ۵ کاراکتر باشد.

  • شناسه‌ٔ انتخابی باید مشابه نامی باشد که برای حساب توسعه‌دهندهٔ خود در قسمت «مشخصات» پنل انتخاب کرده‌اید. شناسه‌های نامربوط رد خواهند شد.

 

پشتیبانی

در سر‏برگ پنجم به نام «پشتیبانی» می‌توانید سوالات خود را از واحد پشتیبانی توسعه‌دهندگان کافه‌بازار بپرسید. 

 

انتشار نسخهٔ جدید برنامه

برای ارسال نسخه‌ای جدید، از سربرگ اول به نام «برنامه‌‏ها»، برنامه‌‏ٔ مورد نظر را انتخاب نمایید. پس از انتقال به صفحه‌ٔ مربوط به برنامه، از سربرگ سوم به نام «بسته‌ها»، «بارگذاری نسخه‌ی جدید» را انتخاب نمایید. برای بارگذاری نسخه‌ٔ جدید apk جدید خود را انتخاب، تغییرات اخیر را به فارسی و انگلیسی وارد و فرم را ارسال نمایید.

توجه بفرمایید که نسخه‌ٔ جدید باید «Package Name (نام بسته)»‌ یکسانی با برنامه‌‏ی اولیه داشته باشد و دارای «Version Code (شماره‌ٔ نسخه)»‌ بالاتری باشد.

 

تکمیل یا ویرایش مشخصات برنامه

پس از بارگذاری هر برنامه برای تکمیل اطلاعات یا برای ویرایش اطلاعات برنامه‌های قبلی می‌توانید با انتخاب هر برنامه به سر‏برگ «به‌روزرسانی اطلاعات» مراجعه کنید و به همه‌ٔ مشخصات ممکن دسترسی داشته باشید. پس از تکمیل اطلاعات برنامه باید روی «ثبت مشخصات برنامه» کلیک کنید. وارد کردن نام، توضیحات، آیکون و اسکرین‌شات‌ها ضروری است. توجه داشته باشید برای برنامهٔ خود نام‌هایی را به کار برید که قبلاً در بازار استفاده‌ نشده است زیرا برنامه‌های با نام مشابه در بازارمنتشر نخواهند شد.

شماره تماس، پست الکترونیکی و آدرس سایت جهت ارتباط کاربران با شما در صفحهٔ برنامه‌تان نمایش داده خواهند شد.

 

ارسال درخواست تغییر قیمت

با انتخاب هر برنامه به سر‏برگ «قیمت‌گذاری» مراجعه کنید و درخواست تغییر قیمت خود را اعلام کنید. تأیید قیمت‌ها، نیازمند بررسی توسط تیم بازار است و خودکار انجام نمی‌شود.

 

حذف برنامه‌ منتشر شده

 درصورتی‌که می‌خواهید برنامه‌ٔ منتشر شده‌ی خود را از حالت انتشار خارج کنید با انتخاب برنامهٔ موردنظر به سر‏برگ «صفحهٔ برنامه» مراجعه کنید و در بالای صفحه گزینه‌ٔ حذف برنامه را انتخاب کنید.

در صورتی‌که درخواست انتشار مجدد برنامه را دارید، با انتخاب برنامه‌ٔ موردنظر به سر‏برگ «صفحه برنامه» مراجعه و «درخواست بررسی برنامه» را انتخاب کنید.

توجه کنید که برنامه در صفحه‌ٔ نخست منتشر نخواهد شد و زمان انتشار برنامه همان زمان قبل از حذف خواهد بود.

 

نظرات

با انتخاب هر برنامه به سر‏برگ «نظرات» مراجعه کنید. در این سر‏برگ، نظراتی که کاربران برای برنامهٔ شما داده‌‏ا‌ند قابل مشاهده است و در صورت لزوم می‌توانید آن‌ها را پاسخ دهید. پاسخ شما برای شخص ایمیل می‏شود ولی در صفحهٔ برنامه در بازار نمایش داده نخواهد شد.

هم‌چنین می‌توانید در بخش نظرات، نظرهای نامناسب یا نامربوط گزارش کنید، توجه بفرمایید که نظرات مخالفِ برنامه لزوماً نظرات نامناسب یا نامربوط نیستند.

 

نمودار فروش و نصب

با انتخاب هر برنامه، می‌توانید به سر‏برگ «آمار نصب و فروش» مراجعه کنید و نمودار مربوطه را ملاحظه بفرمایید.

توجه کنید که تعداد نصب برنامه‌ها به کمک نمونه‌گیری تصادفی از دستگاه‌ها و ضرب آن در نسبت کل دستگاه‌های بازار به دستگاه‌های نمونه‌گیری شده محاسبه می‌شود. همین‌طور، دقت نمایید که آمار نصب، با تعداد دانلود متفاوت است. با توجه به این‌که تعداد دانلود همواره صعودی‌ست و در عمل ارزش اطلاعاتی مفیدی ندارد، بازار تعداد نصب فعال برنامه را ملاک قرار داده است. به این ترتیب، شما همواره می‌توانید ببینید برنامه‌تان روی چند دستگاه اندرویدی نصب شده است.

 

عدد و تبلیغات

با انتخاب هر برنامه‌ی منتشر شده و مراجعه به سربرگ تبلیغات، شما می‌توانید به کمک سیستم تبلیغاتی «عدد»، برنامهٔ خود را در سایر برنامه‌های کافه‌بازار تبلیغ کنید. هم‌چنین می‌توانید برنامهٔ رایگان خود را به عنوان رسانه‌ای تبلیغاتی در سیستم عدد ثبت کنید و از این طریق کسب درآمد کنید.

عدد به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به بازاریابی و مذاکره، با نمایش تبلیغات در برنامه‌های رایگان، آن‌ها را درآمدزا کنید. همچنین می‌توانید برای جذب کاربران بیشتر، نصب و فروش بیشتر، به کمک عدد در دیگر برنامه‌های اندرویدی تبلیغ کنید. همانطور که عرض شد، در سربرگ تبلیغات، تمهیداتی برای آغاز همکاری در عدد، منظور شده است. به هر صورت می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر به سایت عدد هم مراجعه بفرمایید.

 

پرداخت درون‌‌برنامه‌ای

پرداخت درون‌برنامه‌ای یکی از سرویس‌های بازار است که فروش محتوای دیجیتال از درون برنامه‌ها را ممکن می‌کند. شما می‌توانید از این سرویس برای فروش محتوای مختلف مانند محتوای قابل دانلود (موسیقی، ویدئو و تصاویر) و محتوای غیر قابل دانلود (افزایش مرحله، ارائه‌ی سرویس‌های بیشتر یا خرید سکه در بازی‌ها) استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مستندات پرداخت درون برنامه‌ای بازار مراجعه کنید.

 

برنامه‎های صفحه اول بازار

  • پرفروش‌های هفته: این لیست به صورت روزانه و براساس فروش هفت روز گذشته توسط  سیستم  محاسبه و نمایش داده می‌شود.

  • با پرداخت درون‌برنامه‌ای: این لیست همانند لیست پرفروش‌های هفته، به صورت روزانه و بر اساس فروش هفت روز گذشته توسط سیستم محاسبه و نمایش داده می‌شود.

  • تازه‌های برتر رایگان: برنامه‌های رایگان منتشر شده تازه که با توجه به معیارهایی مثل تعداد نصب، ستاره‌ها و نظرات توسط سیستم مرتب شده است.

  • تازه‌های پرطرفدار فروشی:این لیست بر اساس تعداد کل فروش و مدت زمانی که از انتشار برنامه گذشته است توسط سیستم ساخته می‌شود.

  • فارسی‌ها: شامل برنامه‌هایی می‌شود که محتوای فارسی یا ایرانی دارند. به عبارت دیگر، ممکن است یک توسعه‌دهندهٔ ایرانی، برنامه‌ای با محتوای غیرفارسی تولید کند که طبیعتاً در لیست فارسی‌ها قرار نخواهد گرفت.

  • برنامه‌های برگزیده: برنامه‌هایی که در این بخش قرار می‌گیرند با توجه به استقبال کاربران، نظرات، ستاره‌ها و معیارهای بازار توسط بازار انتخاب می‌شوند. ترتیب قرار گرفتن برنامه‌ها در این لیست و صفحهٔ نخست بازار تصادفی است.

  • بازی‌‌های برگزیده: بازی‌هایی که در این بخش قرار می‌گیرند با توجه به استقبال کاربران، نظرات، ستاره‌ها و معیارهای بازار توسط بازار انتخاب می‌شود. ترتیب قرار گرفتن برنامه‌ها در این لیست و صفحهٔ نخست تصادفی است.

  • برنامه‌های در حال پیشرفت: براساس خرید/دانلود، ستاره‌ها و نظرات برنامه‌ها توسط سیستم محاسبه و نمایش داده می‌شود.

لطفاً توجه بفرمایید، تم‌ها و والپیپرها اولویت انتشار/فروش و قرارگیری در هیچ کدام از بخش‌های صفحه‌ٔ نخست را ندارند.

قرار گرفتن برنامه‌ها به صورت دستی در لیست‌های نام‌برده، قابل مذاکره نیست. برای تبلیغات مؤثر و فروش بیشتر، بهترین راه استفاده ازسیستم تبلیغاتی عدد است.

 

روش لینک دادن به برنامه‌های دیگر در بازار

می‌توانید با استفاده از اینتنتِ بازار به برنامه‌های خود لینک دهید و با ارجاع کاربر به برنامه‌‌هایتان در بازار، آن‌ها را تشویق به نصب، خرید یا نظر و ستاره دادن کنید. روش‌های مختلف انجام این کار در این‌جا آمده است.

بررسی به‌روز بودن برنامه

در نسخهٔ ۶.۲ کلاینت بازار سرویسی اضافه شده که به توسعه‌دهنده اجازه می‌دهد از طریق کلاینت بازار به‌روز بودن برنامهٔ خود را بررسی کند و در صورت قدیمی بودن نسخهٔ نصب‌شده بر روی گوشی کاربر، وی را ترغیب به دریافت نسخهٔ جدید از بازار نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوهٔ پیاده‌سازی این سرویس به مستندات مربوطه مراجعه کنید.

 

سؤالات متداول

شما می‌توانید در این بخش به برخی از پرسش‌های متداولی که اغلب توسعه‌‌دهندگان با آن مواجه می‌شوند دسترسی داشته باشید.

 

وبلاگ توسعه‌دهندگان کافه‌بازار

شما می‌توانید با مراجعه به آدرس developersblog.cafebazaar.ir از آخرین امکانات قرارگرفته در اختیار توسعه‌دهندگان مطلع شوید.