راهنمای انتشار برنامه‌ها

مقدمه

از اینکه وقت خود را صرف تولید برنامه‌های اندروید می‌کنید، سپاسگزاریم. کار در این حوزه برای صدها توسعه‌دهنده، هم از نظر جذب مخاطب و هم از لحاظ مالی بازده مناسبی داشته است. هدف این سند کمک به شما برای تولید و ارائه برنامه‌ها مطابق با قوانین کافه‌بازار است. ما به کار خود عشق می‌ورزیم و به کاری که شما می‌کنید احترام می‎گذاریم و نهایت تلاش‌مان را برای ساخت بهترین و مناسب‌ترین بستر برای بروز استعدادها و توانایی‌های شما به کار خواهیم گرفت.

این سند در حال توسعه است و با توجه به برنامه‎‌ها و اتفاقات جدید، بازخورد کاربران، سؤالات شما و دیگر موارد ممکن است هر زمانی قوانین جدیدی به آن اضافه شود یا تغییراتی داشته باشد. این تغییرات و شرایط ممکن است شامل حال برنامه‌های شما نیز در آینده شود. لطفاً این سند را گهگاه مرور کنید.

۱. شرایط و ضوابط

توافق همکاری شما در کافه‌بازار طی قراردادی که هنگام ثبت‌نام به عنوان توسعه‌دهنده تأیید کرده‌اید انجام شده است. هدف این سند کمک به شما برای آشنایی با قوانین تولید برنامه‌ها در کافه‌بازار است و نه اصلاح، حذف ماده یا شرطی در قرارداد مذکور یا هر قرارداد دیگری که ناظر بر همکاری و تعامل بازار با شماست.


۲. کلیاتی در مورد برنامه‌ها

۱.۲. ما تعداد زیادی کودک و نوجوان داریم که برنامه‎ها را دانلود می‎کنند. معمولاً ابزارهای کنترل از سوی والدین کارآیی لازم را ندارند. پس این ما هستیم که باید مراقب کودکان باشیم.

۲.۲. برنامه‎های نامناسب و ناکارآمد که کار مفیدی انجام نمی‌دهند یا سرگرمی ماندگاری ارائه نمی‎کنند، در بازار قابل انتشار نیستند. برای مثال می‌توان به برنامه‌هایی که عمدهٔ هدف و ماهیت‌شان بازاریابی و تبلیغات است، اشاره کرد.

۳.۲. در صورت تخلف به هر شکلی، برای نمونه سوءاستفاده از اطلاعات کاربران، کپی کردن کار توسعه‎دهنده‌ای دیگر، تقلب و دستکاری در امتیازدهی برنامه و موارد مشابه، برنامهٔ متخلف از کافه‌بازار حذف شده و دسترسی‌ها و امکانات مربوط به توسعه‌دهندگان از حساب کاربری متخلف گرفته خواهد شد.

۴.۲. وجود برنامه‌‌هایی که در گذشته برخلاف برخی از بند‌های این سندِ در حال توسعه منتشر شده‌اند، دلیل کافی برای نقض قوانین در برنامه‌های جدید نیست. ما تلاش می‌کنیم به مرور تمامی این برنامه‌ها را شناسایی کنیم. بنابراین اطمینان حاصل کنید که برنامهٔ جدید شما مطابق با قوانین «راهنمای انتشار برنامه‌ها» باشد.


۳. محتوا

هرگاه از محتوا حرف می‌زنیم منظور تمام متعلقات برنامه شامل پایگاه داده‌، کدهای برنامه (Source Code)، نام بسته، نام و توضیحات برنامه، متن و عکس، صدا و فیلم، تبلیغات داخل برنامه، محصولات درون برنامه‌ و دیگر موارد ممکن است. همچنین اطلاعات حساب توسعه‌دهنده که برای کاربران نمایش داده می‌شود نیز بخشی از محتوا به شمار می‌آید. محتوای برنامه باید مطابق با کلیهٔ قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از جمله «فهرست مصادیق محتوای مجرمانه» باشد.

۱.۳. محتوای مجرمانه: برنامه‌ها نباید به هیچ شکلی رفتاری مجرمانه را آموزش یا نمایش دهند و یا خواستار و تشویق‌کنندهٔ جرم و جنایت یا رفتار به وضوح بی‎قید و بند باشند. برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفادهٔ غیرقانونی یا بی‎ملاحظه از سلاح
  • ایده‌های خودکشی و اعمال خشونت‌آمیز
  • استعمال دخانیات، مصرف الکل یا مواد غیرقانونی
  • آموزش‌های مخربِ رایانه‌ای مانند روش‌های نفوذ، هک و جاسوسی اطلاعات
  • برنامه‌ها و آموزش‌های عبور از فیلترینگ، VPN، نصب آنتن و راه اندازی ماهواره و یا اینترنت ماهواره‌ای
  • قمار و شرط‌بندی
  • برنامه‌های بدافزار و جاسوسی
  • روش‌های کسب درآمد از راه‌های غیرقانونی مانند شرکت‌های هرمی
  • امکان جعل اطلاعات

۲.۳. محتوای خلاف اخلاق عمومی: محتوای برنامه‌ها نباید مخالف با اخلاق عمومی و یا ارزش‌های جامعه باشند. برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هرگونه توهین، افترا، تمسخر نسبت به اقوام، آداب و رسوم قومیت‌ها، گروه‌ها، دولت‌ها، ادیان، مذاهب، زبان‌ها و گویش‌ها، اشخاص، نژادها و دیگر موارد
  • هر محتوایی که موجب تبعیض، اختلاف یا جدایی میان دستهٔ خاصی از مردم شود مانند تبعیض نژادی و قومیتی
  • ترویج خرافات، باورهای نادرست و دامن زدن به شایعات
  • تشویق یا آموزش تخریب شخص و مجموعه‌ای
  • هر گونه محتوای تهدیدآمیز
  • امکان یا آموزش تقلب
  • هر محتوایی با هدف آزار و اذیت دیگران

۳.۳. صدمه و خشونت: امکان انتشار هر گونه محتوای خشونت‌آمیز که نقص عضو، آسیب‌دیدگی، آثار شکنجه و صدمه‌دیدگی را نمایش می‌دهد و یا تشویق به صدمه زدن، آزار و اذیت دیگران و رفتار خشونت‌آمیز می‌کند در بازار وجود ندارد. برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش یا آموزش خشونت علیه کودکان و سوءاستفاده از آن‌ها
  • هر آموزشی که ممکن است باعث صدمه رسیدن به دیگران شود مانند آموزش ساخت مواد محترقه
  • «دشمنان» در داخل بازی نباید به طور مشخص اشاره به فرهنگ، گروه، دولت، گروهک، حکومت، رژیم و شرکت خاصی داشته باشند

۴.۳. ایجاد ترس و وحشت: محتوا یا کاربرد اصلی برنامه‌ها نباید در جهت ایجاد ترس و وحشت در دیگران باشد مانند حوادث جنایی واقعی. البته در مواردی که محتوای برنامه جنبهٔ داستانی و سرگرمی دارد و واقعیتی را گزارش نمی‌کند، احتمالاً مشکلی وجود نخواهد داشت.

  • در صورتی که بازی‌های ترسناک نیاز به رده‌بندی سنی داشته باشند، توسعه‌دهنده موظف است نسبت به دریافت رده‌بندی سنی از «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» اقدام نماید.

۵.۳. کیفیت و صحت محتوا: جامعیت، کمیت و کیفیت محتوای یک برنامه‌ لازم است با یافته‌های کاربر که به راحتی می‌تواند با جستجو در اینترنت بیابد، تفاوت آشکاری داشته باشد. توجه کنید در مواردی که صحت محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار است بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی منابع قابل استنادی نیستند و ممکن است نیاز به دریافت مجوز از «مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» باشد.

  • برنامه‌هایی که شامل محتوای پراکنده و نامربوط به یکدیگر هستند و جامعیت کافی ندارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۶.۳. محتوای حساسیت‌زا: قصد ما حمایت از برنامه‌های جانبی موبایل است و از جنجال دوری می‌کنیم. اگر شما می‌خواهید از سیاست، دین یا مذهب صحبت کنید و یا از آن‌ها انتقاد نمایید، کتاب بنویسید. محتوای برنامه‌ها نباید حساسیت‌زا، مشکوک یا شبهه‌آمیز در مورد مذهب‌ها، فرهنگ‌ها، قوم‌ها، ملیت‌ها و دولت‌ها باشد. همچنین موضوعاتی مانند توصیف روابط جنسی، مسائل زناشویی، شیطان‌پرستی، فراماسونری و بسیاری مسائل دیگر در بازار جایی ندارند.

۷.۳. محتوای مخرب و خطرناک: برنامه و محتوای آن نباید به دستگاهِ کاربر آسیب برساند و یا در کارکرد سایر برنامه‌ها اختلال ایجاد کند و به صورت غیرمجاز یا بدون اطلاع کاربر به اطلاعات دسترسی پیدا کند.

۸.۳. مشارکت کاربر و نظارت بر محتوا:

  • اگر برنامه به هر شکلی رقابتی ایجاد می‌کند که کاربران امکان مشارکت در آن را دارند، باید قوانین مشخص و شفافی برای مشارکت، امتیازدهی، قرعه‌کشی و دیگر موارد مربوط به رقابت داشته باشد و از تقلب یا تحریف امتیازات بپرهیزد.
  • برنامه‌هایی که کاربر می‌تواند در تولید محتوای آن مشارکت نماید، لازم است ساختار مشخصی برای نظارت بر محتوا پیش از انتشار آن و امکان گزارش محتوای نامناسب توسط کاربران را داشته باشند.

۹.۳. سایر موارد:

  • برنامه‌ها نباید در محتوای خود به سایر فروشگاه‌ها و سایت‌های توزیع برنامه یا بازی اشاره کنند و یا امکان دسترسی به برنامه‌ها را از منبعی به غیر از بازار فراهم کنند.
  • برنامه‌هایی که از کافه‌بازار دانلود می‌شوند تنها باید از طریق بازار به‌روزرسانی شوند. جایگزینی، تغییر و به‌روزرسانی برنامه از هیچ روش دیگری قابل قبول نیست.
  • برنامه‌هایی که کارکرد اصلی‌شان برگزاری قرعه‌کشی، بخت‌آزمایی یا لاتاری است، در بازار قابل انتشار نیستند.
  • تغییر در برنامه پس از انتشار آن نباید به گونه‌ای باشد که ماهیت محتوا یا کاربرد برنامه عوض شود.

۴. قابلیت و کیفیت

۱.۴. به جز محتوای برنامه‌ها، امکانات، رابط کاربری، کاربردپذیری و کاربردوستانه بودن آن‌ها نیز اهمیت دارد. برنامه با هر ابزاری که توسعه یافته باشد لازم است از کیفیت و رابط‌کاربری قابل قبولی برای انتشار برخوردار باشد.

۲.۴. برنامه‎هایی که اجرا نمی‎شوند یا کارایی اصلی‌شان همراه با خطاست و به قولی باگ (Bug) دارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۳.۴. لازم است برنامه‌ها آنچه توسعه‎دهنده توضیح داده را اجرا کنند و شامل ویژگی‎های مخفی، مستند نشده و متناقض با توضیحات برنامه نباشند.

۴.۴. برنامه‎هایی که تنها نمایش‌دهندهٔ یک وب‌سایت، چند صفحهٔ وبی یا مجموعه‌ای از لینک یا محتوای ناقص هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

۵.۴. برنامه‌ها باید کارهایی که به صورت محلی (Native) قابل انجام است را درون خود دستگاه انجام دهند و اینگونه کارها را بدون دلیل موجه، آنلاین، اینترنتی یا وبی (یا درون WebView) انجام ندهند.


۵. اطلاعات توضیحی (نام، توضیحات، ویدئوشات، دسته‌بندی و …)

۱.۵. توضیحات، نام، آیکون، دسته‌بندی، ویدئوشات و دیگر اطلاعات توضیحی برنامه باید مرتبط با محتوا و عملکرد آن باشند.

۲.۵. نام‎ و آیکون برنامه‌ها در بازار، باید با نام و آیکونی که پس از نصب برنامه روی دستگاه نمایش داده می‎شود مشابه باشند، تا موجب سردرگمی نشوند.

۳.۵. توضیحات یک برنامه باید برای استفاده از آن کافی باشد. همچنین نقاط ضعف احتمالی برنامه مانند مشکلات، ناسازگاری با دستگاه‌ها یا نسخه‌های سیستم‌ عامل اندروید و شرایط خاصِ استفاده از برنامه در توضیحات ذکر شود. اگر توسعه‌دهنده‌ها در این شرایط برای کسب اطمینان کاربران از کارکرد برنامه، نسخهٔ آزمایشی ارائه کرده‌اند، باید در توضیحات برنامه از کاربران صریحاً بخواهند که نسخهٔ آزمایشی را امتحان کنند.


۶. مالکیت فکری

همواره به قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حقوق مالکیت فکری اعم از حقوق مالکیت صنعتی مانند حق اختراع و علائم تجاری و حقوق مالکیت ادبی آثار دیگران مانند «قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را نقض نمی‌کنید.

۱.۶. حقوق مالکیت ادبی و هنری (کپی‌رایت): این حقوق مربوط به حق پدید آورنده آثار ادبی، هنری و علمی در نامیده شدن اثر به نام او و نیز حق انحصاری وی در تکثیر، تولید، عرضه، اجرا و بهره‌برداری از اثر خود است.

  • محتوایی که در سایت‌ها یا هر رسانهٔ دیگری منتشر می‌شود، حتی اگر به رایگان منتشر شود، به‌ تنهایی به معنی آزاد بودن انتشار آن از طریق برنامه‌ها یا قرار داشتن در مالکیت عمومی نیست.
  • ذکر منابع استفاده شده در برنامه‌ها اجباری‌ست. منابع برنامه‌ها باید به صورت کامل ذکر شوند، مثلاً سایت‌ها باید با آدرس اینترنتی و کتاب‌ها با نام نویسنده و در صورت نیاز مترجم ذکر شوند.
  • اگر حق تکثیر و نشر محتوایی رعایت نشده باشد، کسب رضایت برای استفاده از آن به عهدهٔ توسعه‌دهنده است. برای مثال کسب اجازه از سایت‌ها برای استفاده از مطالب آن‌ها، اجازهٔ ناشر یا نویسنده برای انتشار کتاب مشخصی در برنامه، کسب اجازه از پدیدآورندهٔ فونت‌های ایرانی یا رعایت شرایط استفاده از آن‌ها و… .
  • فروش یا عرضهٔ برنامه‌های خارجی، ایرانی و هرگونه نسخهٔ ترجمه شده‌ یا دستکاری شدهٔ برنامه‌ها به سود یا به نام توسعه‌دهندهٔ دیگری ممکن نیست.
  • برنامه‎ها نباید امکان اشتراک‎گذاریِ فایل‎های مختلف مانند فایل نصبی برنامه‌ها را بدون توجه به حقوق صاحبان اصلی محتوای فایل‌ها فراهم کنند.

۲.۶. تأیید هویت و رسمیت: هنرمندان، شرکت‌ها، سازمان‌ها، ادارات دولتی، بانک‌ها، سایت‌ها و بلاگ‌ها، رویدادها، همایش‌ها، مناسبت‌ها و دیگر موارد پیش از انتشار برنامه‌هایشان در کافه‌بازار، نیازمند احراز هویت هستند.

  • احراز هویت اشخاص می‌تواند با انجام مکاتبات از طریق ایمیل‌های رسمی دامنهٔ وب‌سایتِ درخواست‌دهنده، ارائهٔ نامه‌ همراه با امضا و مهر رسمی و مدارک دیگری که از ایشان درخواست می‌شود انجام شود.
  • بدون کسب اجازه از اشخاص حقیقی یا حقوقی، نباید به نام ایشان برنامه منتشر کنید.

۳.۶. علامت تجاری: برنامه‌هایی که در محتوای خود به هر شکلی از نام یا علامت تجاری سازمان‌ها، باشگاه‌ها، شرکت‌ها، سایت‌ها و… استفاده می‌کنند نیاز به کسب اجازه از آن‌ها را دارند.

  • نباید در برنامه‌ها از نام و علائم تجاری دیگران، بدون جلب رضایت ایشان یا با هدف سودجویی و کسب درآمد، استفاده شود.
  • در صورتی که استفاده از نام یا علائم تجاری دیگران در حد متعارف و با رعایت شرایط استفاده و رفتار منصفانه باشد، لازم است «غیررسمی» بودن برنامه و عدم تعلق آن به صاحب نام یا علامت تجاری صراحتاً ذکر شود.


۷. اسپم و جایگاه برنامه‌ها در بازار

۱.۷. توسعه‌دهندگان نباید تلاش کنند که جایگاه برنامه‌ها در کافه‌بازار را با هر نوع اقدام غیرمجاز تغییر دهند. برای نمونه موارد زیر پذیرفته نیست:

  • ایجاد مشوق یا اجبار کاربر برای ثبت نظر یا نصب برنامه‌های دیگر
  • وجود کلیدواژه‌ها و اطلاعات گمراه‌کننده، غیرواقعی و نامرتبط در توضیحات، نام و دیگر اطلاعات توضیحی برنامه‌ها مانند هر گونه اشاره به جایزه، وضعیت قیمت برنامه، تخفیف‌های اعمال‌شده و کلماتی مانند فروش ویژه، حراج و دیگر موارد
  • استفاده از روش‌های غیرمجاز و گمراه‌کننده برای تبلیغ برنامه

۲.۷. اگر برنامه‌ای ارسال شود که کاربردی مشابه با برنامه‌های قبلیِ توسعه‌دهنده داشته و یا تکراری باشد، ممکن است در بازار قابل انتشار نباشد. همچنین اگر با قالبی یکسان و تغییر محتوا تعداد زیادی برنامه ارسال شود، چنین برنامه‌هایی پذیرفته نیستند.


۸. تبلیغات

۱.۸. تبلیغات نمایش داده شده توسط برنامه نباید گمراه‌کننده و فریبنده باشد و باید کاملاً مشخص باشد کدام برنامه نمایش‌دهندهٔ تبلیغ است.

۲.۸. اجبار یا فریب کاربر برای کلیک بر روی تبلیغات، مشاهدهٔ آن‌ها و یا نمایش تبلیغات به شکلی که موجب آزار کاربر شود یا در کارکرد برنامه تداخل ایجاد کند، قابل قبول نیست.

‍‍‍‍‍۳.۸. برنامه‌ها نباید از اعلان‌ها (Notification) برای ارسال تبلیغات استفاده کنند. اعلان‌ها می‌توانند برای اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با کارکرد برنامه مانند به‌روز‌رسانی‌ و امکانات جدید آن استفاده شود.


۹. برنامه‌های رایگان و فروشی

فعال‌سازی امکانات و ابزارهای موجود در برنامه، دسترسی کامل به محتوا، دریافت اعتبار و دیگر موارد تنها باید از کانال پرداخت بازار انجام شود و هیچ کانال جایگزین یا موازی دیگری پذیرفته نیست.

۱.۹. پرداخت درون‌برنامه‌ای:

  • فروش محتوا، کارکرد، اعتبار و یا خدماتی که درون برنامه استفاده یا مصرف می‌شوند باید از طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای بازار انجام شود.
  • فروش کالای فیزیکی یا خدماتی که خارج از برنامه مصرف می‌شوند نباید از طریق کانال‌های پرداخت بازار انجام شود.
  • برنامه‌هایی که امکان استفاده از خدمات یا محتوا را به صورت اشتراک دوره‌ای فراهم می‌کنند، باید این کار را از طریق سرویس اشتراک بازار انجام دهند و تا زمان اتمام دورهٔ اشتراک کاربر، موظف به ارائهٔ خدمات مورد تعهد به وی هستند.

۲.۹. برنامه‌های فروشی:

  • بازار برای برنامه‌ها قیمت‌گذاری نمی‌کند و در این رابطه نظری نمی‌دهد. اگر می‌خواهید برای برنامهٔ خود قیمت مناسبی انتخاب کنید، می‌توانید با بررسی قیمت برنامه‌های دیگر و نظرات و امتیازهای کاربران تصمیم بگیرید.
  • اگر در زمان انتشار برنامه، قیمت پیشنهادی صفر باشد در آینده امکان تغییر قیمت یا فروش آن وجود نخواهد داشت. اگر فکر می‌کنید برنامه‌ای که رایگان منتشر کرده‌اید از ابتدا کیفیت لازم را برای فروش داشته یا پس از به‌روزرسانی کسب کرده، لازم است به عنوان برنامه‌ای جدید با قیمت مورد نظر آن را ثبت کنید.
  • برنامه‌هایی که امکان کمک و حمایت از مؤسسه‌های معتبر و شناخته‌ شدهٔ خیریه را دارند باید رایگان باشند و پرداخت در مرورگر انجام شود.


۱۰. حریم شخصی، امنیت و دسترسی‌ها

۱.۱۰. حریم شخصی: برنامه‌ها لازم است حریم شخصی کاربران را رعایت کرده و از اطلاعات کاربران استفاده‌های مشکوک، نامشخص و ناگفته نکنند.

  • برنامه‎هایی که قادر به گرفتن تماس یا فرستادن پیامک یا ارسال تصاویر به صورت ناشناس هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.
  • استفاده از برنامه نباید برای کاربر هزینهٔ پنهان ایجاد کند برای مثال بدون اجازهٔ کاربر، برنامه پیامک ارسال کند و یا تماس تلفنی برقرار نماید. لازم است تمامی مراحل به طور شفاف به کاربر اطلاع داده شود.
  • برنامه‌هایی که براساس تعاریف قانونی اطلاعات محرمانه، حساس و شخصی دیگران را دریافت یا منتشر می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.
  • برنامه‌هایی که به هر شکلی امکان رمزنگاری اطلاعات و ارسال آن به شخص دیگری را فراهم می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.
  • برنامه‌هایی که امکان جعل پیام‌‌ و تماس‌ها را فراهم می‌سازند، در بازار قابل انتشار نیستند.
  • برنامه‌هایی که رفتار کاربر در دستگاه را ردیابی می‌کنند یا به اطلاعات حساسی از کاربر دسترسی دارند نباید بدون اجازه کاربر مخفی شوند یا در قالب یک برنامهٔ دیگر در لیست برنامه‌های وی قرار گیرند و یا به هر نحوی کاربرد خود را از کاربر مخفی کنند.

۲.۱۰. امنیت و دسترسی‌ها: بازار قصد دارد مطمئن شود که امنیت کاربران همیشه اولویت دارد و حفظ می‌شود؛ به هر دلیل اگر کارکرد برنامه پیچیده و یا دسترسی‌های برنامه اضافی باشند، یا با اطلاعات حساسی از کاربر در ارتباط باشند، ممکن است برنامه پذیرفته نشود.

  • فروشگاه‌های اینترنتی که قصد انتشار برنامهٔ مرتبط با فروشگاه خود را در بازار دارند، نیازمند دریافت «نماد اعتماد الکترونیکی» از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هستند.
  • پرداخت اینترنتی برای برنامه‌هایی که به این امکان نیاز دارند، لازم است از طریق درگاه‌های امن مورد تأیید بانک مرکزی انجام شود و در مرورگر نمایش داده شود.
  • داده‎های مکانی تنها زمانی می‎تواند استفاده شود که مستقیماً مرتبط با ویژگی‎ها و خدمات فراهم شده در برنامه برای کاربر باشد.
  • استفاده از Intent: کارهای حساسی که باید در برنامه ایمن و شفاف باشند و یا برای کاربر هزینه‌بر هستند مانند ارسال پیامک یا برقراری تماس تلفنی، باید تا جای ممکن با استفاده از Intent انجام شوند.

برنامه‌های اندرویدی می‌توانند خیلی کارها را با استفاده از Intent انجام دهند که در این صورت، نیازی به دسترسی‌های مربوط به انجام آن کار نیست. وقتی از Intent استفاده می‌کنید، کاری که قرار است انجام شود برای کاربر مشخص و نیازمند تأیید وی است. مثلاً وقتی پیامکی را با Intent ارسال کنید، دیگر برنامه‌ٔ شما به دسترسی «ارسال پیامک» نیاز ندارد و ضمناً متن پیامک ارسالی و گیرنده، به کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند آن را رد یا ارسال نماید.


۱۱. مجوز

با توجه به کاربرد و محتوای برنامه‌ها، برای انتشار ممکن است نیاز به دریافت مجوز باشد. در این‌ صورت توسعه‌دهنده موظف است پیش از انتشار برنامه نسبت به دریافت مجوز اقدام نماید. برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب‌هایی که در قالب برنامه‌ ارسال می‌شوند نیازمند کسب مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.
  • برنامه‌هایی که محتوای آن‌ها حساسیت‌زا بوده و یا کاربردشان مرتبط با اطلاعات حساسی از کاربر است نیازمند دریافت مجوز از «مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» هستند.
  • برنامه‌های پخش‌کنندهٔ زندهٔ شبکه‌های تلویزیونیِ سازمان صدا و سیما نیازمند ارائهٔ مجوز فعالیت برای انتشار هستند.