مبانی اندیشه سیاسی در آیات مکی

مبانی اندیشه سیاسی در آیات مکی

نسخه ۱.۰
+۱۰
نصب فعال
کتاب‌ها و مطبوعات
دسته
۹
مگابایت
حجم

کتاب «مبانی اندیشه سیاسی در آیات مکی» به قلم عبدالقادر تیجانی و ترجمه مهران اسماعیلی در گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده است.

چاپ دوم این کتاب در 376 صفحه و به قیمت 12000 تومان توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1392 منتشر گردیده است.

درباره کتاب:
کتاب «مبانی اندیشه سیاسی در آیات مکی»، اثر عبدالقادر حامد تیجانی است که به همت مهران اسماعیلی و مشتاق الحلو از عربی به فارسی ترجمه شده است. تبیین و استنباط و استخراج اندیشه سیاسی از آیات مکی قرآن موضوع این نوشتار است. مطالب و موضوعات کتاب حاضر برای دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی و الهیات مفید است.
اثر حاضر مسیری متفاوت اما معنادار را در مجموعه پژوهش‌های سیاسی ناظر به قرآن کریم می‌پیماید. عبدالقادر حامد تیجانی در این اثر در صدد استخراج و تنظیم مبانی اندیشه سیاسی اسلام از آیات مکی است. 
وی اندیشه سیاسی اسلام را تنها حاصل دوره مدنی ندانسته، دوره مکی را در فهم منظومه فکری سیاسی اسلامی با اهمیت می‌داند. به اعتقاد تیجانی آیات مکی از ظرفیت مناسبی برای فهم بنیان های نظری اندیشه سیاسی اسلام برخوردار است و به همین دلیل فهم منظومه فکر سیاسی اسلامی بدون توجه به آن‌ها امکان پذیر نیست. 
در بخشی از مقدمه مترجم آمده است: تمدن اسلامی، تمدنی «متن محور» و «نص گرا» است و قرآن کریم مصدر نخستین معرفت اسلامی. از این رو احیای تمدن اسلامی در مرحله نخست، لاجرم بر پایه آموزه‌های قرآن کریم استوار است. آموزه‌های قرآن کریم شالوده‌های تمدن‌سازی اسلام را فراهم ساخته، نظمی قرآنی را بر مناسبات تمدنی حاکم می‌گرداند. 
نظم مذکور نیز به نوبه خوب بر پایه عناصر گفتمانی وحی استقرار می‌یابد و از این رو پیش از هر چیزی فهم گفتمان وحی و عناصر آن ضروری می‌نماید. گفتمان وحی در برگیرنده عناصر و مفاهیمی است که در دو دوره تاریخی حضور پیامبر اعظم(ص) در مکه و مدینه فراهم آمده‌اند. بر این اساس فهم گفتمان وحی بدون توجه به مجموعه عناصر و مفاهیم مذکور امکان پذیر نیست. 
هم چنین در بخشی دیگری از این اثر آمده است: تا کنون در خصور اندیشه سیاسی در اسلام، نگرش های متفاوتی شکل گرفته است. برخی از مستشرقان، اسلام اولیه را عاری از سیاست دانسته و بر این باورند که اسلام در پی تحولاتی که پس از هجرت نبوی رخ داد، سیری تکاملی به خود گرفت و وارد عرصه سیاست شد. معدود اندیشمندان معاصر عرب نیز چنین می‌اندیشند. گروهی دیگر، منعکس نشدن اندیشه سیاسی در دوره مکی را ناشی از فراهم نبودن شرایط می‌دانند و نه سیاسی نبودن اسلام در آن عهد. 
نوآوری اثر حاضر در استدلال نویسنده بر این امر است که اندیشه سیاسی در اسلام، بخشی از آموزه‌های نخستین اسلامی است و پیامبر گرامی برای تحقق آن، در صدد تأسیس حکومتی در مکه برآمد. 
بخش‌های اصلی این کتاب عبارتند از:
فصل اول: کلیات
فصل دوم: مبانی اندیشه سیاسی از منظر ایات مکی
فصل سوم: نقش روابط بین‌الملل در دولت پیامبر
فصل چهارم: در آمدی بر اندیشه سیاسی و ایدئولوژی سکولار

نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
مجموعه برنامه‌های تولیدی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را در صفحه ویژه محصولات پژوهشگاه در کافه بازار مشاهده نمایید. همچنین انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل it@isca.ac.ir مطرح نمایید.

logo-enamad logo-samandehi