در بازار امروز و با توجه به حجم بالای رقابت، ارزش افزوده بیش از همیشه دارای اهمیت شده؛ کالا یا خدمات شما برای سبقت گرفتن از سایرین نیازمند ارائه چیزهایی بیشتر از دیگران است. به ویژه وقتی قرار باشد محصول/کالا/خدماتی را ارائه کنید که همین الان توی بازار هست. مثلاً وقتی میخواهید بازی در سبک جورکردنی (مثل کندی کراش) بسازید فقط وقتی میتوانید مخاطب را به خودتان جلب کنید که بگویید محصول من جورکردنی دارد به اضافه فلان و فلان. همینجاست که خلاقیتها بروز پیدا میکنند. امروز در بازینگار میخواهیم محصولی با ارزش افزوده بالا را برایتان معرفی کنیم.
معرفی محصول
«باغ نگار-بازی فکری جدید» محصولی اندرویدی تولید شده توسط استودیو پاییزان است که تا الان +۲۰۰ هزار دانلود داشته و ردهبندی سنی آن +۱۸ است! بازینگار نسخه ۱.۱۱.۱ آن در کافه بازار را بررسی کرده است. محصول از طریق فروشگاه گوگل پلی هم قابل دانلود است. هسته گیمپلی همان جورکردنی کلاسیک به سیاق کندی کراش است؛ آیتمهای مشابه (که در اینجا میوه هستند) را با هم جور کنید تا بترکند و امتیاز بگیرید. به سبک تمامی این آثار، باغ نگار هم با پیشروی، چالشها و حالتهای جدیدی را ارائه میکند. به پایان رساندن هر مرحله یک ستاره نصیبتان میکند که با آن میتوانید ماموریتهای داستانی را کامل کنید. قصه از این قرار است که جوانی شاد و کمی اسکول مامور رسیدگی به امور یک خان پولدار شده که پس از سالها با دختر جوانش از فرنگ برگشته و میخواهد سر و سامانی به املاکش بدهد. هر کاری که خان و دخترش امر کنند با خرج یک ستاره انجام میشود. به این ترتیب بازیکن برای ادامه مسیر و انجام دادن ماموریتها انگیزه بیشتری دارد و شانس تکرار مراحل و در نهایت خرید او از فروشگاه بیشتر است.
گیمپلی و قوانین
با توجه به ابعاد نقشه و فراوانی کارها و با در نظر گرفتن اینکه ارسطو (شخصیت اصلی) برای آب خوردن هم ستاره خرج میکند میتوان حدس زد باغ نگار هزاران مرحله دارد. طبق رسوم این سبک، با ترکیبهای بالاتر از ۳تا به آیتمهای ویژهای با نام «شتابدهنده» میرسید. شتابدهندهها از انواع آشنا و موجود در این آثار هستند. با پیشروی در مراحل میتوانید قبل از شروع ماموریت هر تعداد که بخواهید از این شتابدهندهها فعال کنید تا سریعتر یا راحتتر به پایان برسید. برخی مراحل طوری طراحی شدهاند که بدون کمک این آیتمها یا تمام نمیشوند یا لازم است چندین و چند بار آنها را تکرار کنید. با هر شکست یک قلب از دست میدهید و برای به دست آوردن آن یا باید سکه خرج کنید یا نیم ساعت صبر کنید. در مجموع هم پنج قلب بیشتر ندارید. برای دریافت قلب بینهایت باید بروید فروشگاه.
فروشگاه و سامانه درآمدی
امتیازهایی که در مرحله جمع میشوند در انتها به سکه تبدیل شده و میروند توی جیبتان. ستاره دریافتی هم که تکلیفش مشخص شد. سکهها را میتوانید برای خرید قلب یا پنج حرکت اضافه در انتهای ماموریتهای شکستخورده استفاده کنید. در فروشگاه قادر هستید بستههای ویژه که ترکیبی از چند قدرت و چند شتابدهنده به همراه قلب بینهایت (با محدودیت زمانی) و مقداری سکه هستند را بخرید. قیمتگذاری خوب و بستههای جذاب باعث شده شانس خرید بازیکن بیشتر شود. البته محدودیت تعداد قلبها هم در این امر بیتاثیر نیست. در کنار این موارد، با تماشای تبلیغ و چرخاندن گردونه شانس (در فاصلههای زمانی مشخص) چیزهایی کسب میکنید که البته ناچیزاند اما نشان میدهند سازنده سعی کرده از تمامی ابزارهای درآمدزایی استفاده کند.
گرافیک و طراحی
باغ نگار در دو بخش جورچینها و مراحل داستانی از دو سبک گرافیک ۲بعدی و ۳بعدی استفاده کرده. شخصیتها و محیط عمارت و آیتمهایی که با خرج ستاره دریافت میکنیم ۳بعدی هستند. این مدلها دقیق و نرم و زیبا با حال و هوایی فانتزی ساخته شده و بیشباهت به آیتمهای مجموعه Sims نیستند. نورپردازی در محیط پیچیده نیست اما ظرافت بافتها جلوه رنگینی به صحنهها اضافه کرده. در مراحل جورچینی گرافیک همانی است که باید؛ خانههای ۲بعدی خوش رنگ و لعاب با جلوههای گرافیکی رنگیرنگی و زرق و برقدار و انیمشنهای کوتاه و نرم. اما خبری از نوآوری و صحنههای خاص و خیرهکننده نیست و با در نظر گرفتن تعداد بالای مراحل احتمال تکراری شدن صحنهها و خستهشدن بازیکن بسیار بالاست. علاوه بر این موارد، در صفحههای مکالمه، در صفحه جورچین، و در هنگام پایان مرحله، شاهد نقاشی ۲بعدی کاراکترها هستیم (صورت و بالاتنه) که به سبک آثار ژاپنی با حالات چهره ثابت در حال حرف زدن هستند.
صدا و موسیقی
موسیقی باغ نگار خیلی خوب است و در ایجاد حس خوشایند و فضای شاد و فانتزی به بهترین شکل کار میکند. موسیقی زمینه مراحل داستانی با موسیقی زمینه ماموریتهای جورچینی فرق دارد. برای ماموریتها چندین ترک در نظر گرفتهاند که هر دفعه یکی به شکل تصادفی پخش میشود. جالب اینجاست که مضمون موسیقیایی بین تمام این قطعات یکدست و ثابت است و میشود آنها را در قالب یک آلبوم در نظر گرفت. ترکیبهای مختلفی از موسیقی داریم: کمی ایرانی سنتی در کنار قطعهای که انگار از دل بازیهای ژاپنی آمده تا یک ترک معمولی و نرم که انگار یک روز عصر داریم با رادیو به آن گوش میکنیم. جلوههای صوتی باغ نگار چیز خاصی ندارند (مثل جلوههای گرافیکیاش!)؛ جدید نیستند و شبیه به آنها را تقریبا در تمامی آثار این سبکی شنیدهایم. نمیشود قاطعانه گفت اگر برای شخصیتها صداگذاری کنند تجربه اثر بهتر خواهد شد اما به احتمال زیاد زندهتر و متفاوتتر از سایرین خواهد بود.
سلطان دیالوگ ارسطو
نتیجه
باغ نگار اثری فنی و حرفهای در سبک جورچین است که با ایجاد ارزش افزوده و دخیل کردن داستان (با دیالوگهای شوخ و بعضاً شیطان) در یک اثر کژوآل سعی کرده انگیزه بازیکن برای ادامه راه و انگیزه مخاطبین عام برای تجربه بازی را افزایش بدهد. هیچ شکلی از نوآوری در این محصول به چشم نمیآید و نمونههای خارجی و داخلی فراوانی دارد اما اجرای سالم و ارایه محصولی با قدرت فنی بالا در کنار پوشش تبلیغاتی خوب باعث موفقیت آن شده. انجام این کار با ارائه یک تجربه صوتی و بصری کامل و خوب در کنار فروشگاهی کارآمد و رقابتی باعث شده محصول به دانلود بالایی برسد. بازینگار باغ نگار را به تمامی طرفداران سبک جورچین و کسانی که مشتاق شنیدن داستانهای طولانی هستند پیشنهاد میکند.
نسخه بررسی شده: ۱.۱۱.۱
دانلود بازی باغ نگار