«پادشاه سایهها» اثری در ژانر دفاع از قلعه با نمای دو بعدی از بغل، ساخته محمدرضا ناطقی است که ما نسخه ۱.۲ آن روی کافه بازار را بررسی کردهایم. در این بازی قلعه شما ثابت نیست و از طرف چپ تصویر به سمت راست حرکت میکند. این سازه متحرک روی چهار چرخ توسط چهارپایی که انتخاب آن بر عهده خود شماست کشیده میشود. میتوانید ابتدای مسیر الاغ، شتر، یا فیل تهیه کنید که هر کدام از قبلی گرانتر و قویتر است؛ قدرت بیشتر حیوان برابر است با خط جان بیشتر. روی این ارابه تا شش سرباز جایگیری میکنند؛ سه تا در هر طرف. یک ارابهران هم بالا ایستاده که کاری به شما ندارد. پس از انتخاب حیوان مرحله شروع میشود؛ روی حیوان یا محل اتصال آن به ارابه کلیک میکنید تا راه بیافتد؛ با دیدن زامبیها در طرف دیگر تصویر توقف کرده و با صبوری به تماشای دفاع سربازها از سازه متحرک میپردازید؛ پس از نابودی دشمن دوباره این چرخه را تکرار میکنید. این مسیر تا جایی ادامه پیدا میکند که پیامی وسط صفحه ظاهر شود مبنی بر اتمام مرحله.
به همین شکل ادامه میدهید تا پس از چند مرحله برسید به غول آخر. دشمنها یا زامبیهایی که مقابلتان قرار دارند در شکلها و سایزهای مختلفی به میدان میآیند که بر اساس اندازه قدرت ایشان هم کمی فرق میکند. بعضیشان آهسته و عدهای تندتر حرکت میکنند. رسیدن زامبی به حیوان جلوی ارابه برابر است با خسارت به سلامتی؛ پس مهمترین هدف شما باید دور نگهداشتن آنها باشد. دو راه برای مبارزه بهتر با این موجودات پیش پای شماست: ارتقاء نیروها و استفاده از قدرتهای جادویی یا جانبی. سربازها دارای سه مولفه قدرت، میدان دید، و دقت تیراندازی هستند که همه قابل بهبود و ارتقاء در نظر گرفته شدهاند. همچنین میتوانید برای هر سرباز قابلیت استفاده از دو تیر را هم فعال کنید. اما این بهبودها فرق زیادی روی توان دفاع شما یا طول عمر قلعه ندارند چون در نهایت و در مواجهه با غولها تنها چیزی که به کارتان میآید قدرتهای جانبی یا جادویی هستند. تمام فعالیتهای پادشاه سایهها، از انتخاب حیوان اولیه گرفته تا ارتقاء و دریافت قدرتها با استفاده از الماس اتفاق میافتند.
سامانه درآمدی
الماس مهمترین و دقیقترین جزء پادشاه سایههاست. اگر بگوییم هدف کل محصول همین الماسهاست و نقطه تلاقی تمام اجزای آن سامانه درآمدزایی است بیراه نگفتهایم. با خرید مستقیم یا تماشای تبلیغ میتوانید الماس بگیرید تا برای ارتقاء، احیای ارابه، یا خرید قدرتها به کار بگیرید. محور درآمدزایی این بازی تماشای تبلیغ است؛ با دیدن ویدیوهای تبلیغاتی به همه چیز خواهید رسید! اگر قرار نباشد مستقیم از فروشگاه خرید کنید بیش از نیمی از زمانی که در بازی هستید به تبلیغ دیدن سپری خواهد شد. تمرکز پادشاه سایهها روی این فرمول به قدری بالاست که به کل گیمپلی و استراتژی سرایت کرده؛ هیجان و تکاپو و چالش در این اثر معنایی ندارد چون توان رقابت و مانوور بازیکن محدود به اندوخته الماس اوست. سازندگان به خوبی سیستم درآمدی محصولشان را زنده کردهاند اما این حیات به قیمت جان سایر بخشها تمام شده.
تجربه بصری
با اینکه در توضیحات صفحه پادشاه سایهها در کافه بازار یکی از مواردی که به آن اشاره شده «گرافیک بالاست» اما از لحاظ ظاهری با چیزی در حد استانداردهای محصولات پیش از سالهای ۲۰۰۰ روبرو هستیم؛ زمینههای ثابت، تکراری، و بی کیفیت؛ کاراکترهای صاف و بیجزئیات (احتمالاً «سایهها» در عنوان اثر اشاره به همین دارد اما وقتی هم قهرمانها و هم زامبیها از یک جنس هستند این پادشاهی به چه کسی نسبت داده میشود؟)؛ پویانماییهای ضعیف و محدود و از همه بدتر، استفاده از طرحهای غیر اورجینال و تکراری که اصل یا شبیه به آنها را در آثار شناخته شده دیدهایم (حتی ایرانی!). از یک طرف در توضیحات کافه بازار (که خود توسعهدهنده قرار میدهد) میخوانیم: دفاع از قلمروها در زمان «قرون وسطی» ولی از طرف دیگر میبینیم اولین غول بازی کلاه شاپو سرش گذاشته و هیچ کدام از طرحها ربطی به قرون وسطی ندارند (با اغماض فراوان خود ارابه را میشود پذیرفت). در رابط کاربری هم چیز دندانگیری نداریم.
تجربه صوتی
صدا و موسیقی وضعیتی ناگوارتر از گرافیک دارد؛ قطعه ثابتی که در طول تمام مراحل تکرار میشود و صداهای پرتاب تیر و جان دادن دشمن که هر کدام چیزی بیشتر از یک نویز کوتاه نیستند. از جمله حفرههای صوتی پادشاه سایهها میتوانیم این موارد را ذکر کنیم:
- جلوههای صوتی برای حرکت حیوان با توجه به خود حیوان؛ یعنی مثلاً صدای راه رفتن شتر با فیل متفاوت باشد
- جلوه صوتی برای برخورد زامبی با حیوان
- جلوه صوتی برخورد تیر با دشمن
- قرار دادن صدا برای سربازان حتی در حد همین نویزهای کوچک
- ایجاد تمایز و تنوع در صدای چرخهای ارابه
- استفاده از صداهای زمینهای مثل باد در بیابان یا صدای دریا در ساحل
فضای صوتی این بازی بسیار خالیتر از بخش گرافیکی/ظاهری آن است.
نتیجه
پادشاه سایهها محصولی مستقل است که به نظر میرسد سازندگان آن بیشتر از هر چیزی روی سامانه درآمدی آن تاکید داشتهاند و با استفاده از مدلها و الگوهای از پیش آماده سعی کردهاند محصولی تولید کنند که قابلیت بازیشدن داشته باشد. متاسفانه کیفیت اثر بسیار پایین است. اگر این قضیه را به کمتجربگی یا عجله سازندگان ربط دهیم میشود اینطور نتیجه گرفت که پادشاه سایهها محصولی غیرمتوازن با تمرکز فراوان روی بخش درآمدزایی است که نیاز به بهبود دارد. از طرف دیگر، میتوانیم با دیدن نیمه خالی لیوان ادعا کنیم این بازی در حقیقت اپلیکیشنی گرافیکی برای نشان دادن تبلیغ و کسب درآمد است و شاید بهتر باشد نام بازی ویدیویی را روی آن نگذاشت!
نسخه بررسی شده: ۱.۲
دانلود بازی پادشاه سایهها