زامبیهای بازیها با همنوعانشان در سینما فرق دارند. با اینکه الگو رفتار و ظاهر نسخههای سینمایی این موجودات تا حد زیادی متاثر از نمونههای اولیه در گیمها بوده، اما با گذر زمان، کلیشههایی درباره کاراکتر این جانوران شکل گرفته که برآیند حضور آنها در عرصه دو صنعت ویدیو گیم و فیلم بوده است. در مبحث سرگرمیهای تعاملی، رفتار و سکنات زامبیها میتواند ژانر محصول را تعیین کند؛ زامبیهای سرعتی و وحشی و جهش یافته برای آثار اکشن و تیراندازی، و نمونههای شل و یواش برای آثار بقا و ترسمحور. زامبیها در بازار ایران طرفدار دارند و با اینکه هنوز خبری از آنها در سینما یا محصولات رایانهای نیست اما تا به حال چند نمونه حضور قوی و خوب در آثار موبایلی داشتهاند. امروز در بازینگار میخواهیم به سراغ یک اثر داخلی در سبک زامبی برویم.
معرفی محصول و فضای داستانی
«منطقه آلوده» محصولی اندرویدی تولید شده توسط pisa games است که ما در بازینگار نسخه ۰.۱ آن را روی کافه بازار بررسی کردهایم. این محصول با +۵۰۰ دانلود تا الان به نمره ۴.۳ از بین ۵۰۴ نظر رسیده. نمای دوربین از بغل، گرافیکها ۲ بعدی، و سبک اثر ماجرایی با کمی اکشن و پازل است. تا الان فقط دو اپیزود منطقه آلوده منتشر شده اما سازندهها در حال ساخت قسمتهای بعدی هستند. شما میتوانید با عضو شدن در شبکههای اجتماعی pisa games از آخرین اخبار مربوط به منطقه آلوده مطلع شوید و طرحهای اولیه و کانسپتهای بازی را مشاهده کنید. داستان همان همیشگی است: ویروس، شیوع حداکثری، تبدیل شدن به زامبی در اثر گاز گرفتن، به آشوب کشیده شدن شهرها، و در کل یک آخرالزمان زامبیمحور. تنها تفاوت منطقه آلوده با نمونههای شناخته شده این ژانر اسامی شخصیتهاست که همه فارسی هستند. به جز این، بقیه قضایا را تا به حال هزاران بار دیده یا شنیدهاید.
شخصیت اصلی نامش جاوید است؛ داروسازی جوان که به دستور رئیساش در حال حرکت به سمت شهری ناشناخته است. در راه جاوید با موجودی ناجور تصادف میکند و پس از پیاده شدن از خودرو (به دلیل نقص فنی حاصل از برخورد) راهش را به سمت اولین خانه در همان نزدیکی پیدا میکند. مردی که در آن مکان زندگی میکند درباره ویروس و همهگیری و این موجودات خطرناک که نامشان «واکر» است به جاوید توضیحاتی میدهد. با اینکه داستان قسمت دوم ادامه اپیزود اولی است اما به راحتی میشود نشانههای تغییرات اساسی و بنیادین بین این دو بخش را پیدا کرد. میشود حدس زد قصد و نظرات سازندگان از زمان انتشار بخش اول تا دوم به مقدار زیادی تغییر کرده. الان نمیشود درباره قصه نظری داد چون اپیزودها بسیار کوتاه هستند. اما در کل خبری از خلاقیت یا اصالت در دیالوگها، شخصیتها، و اتفاقات داستان نیست و به نظر هم نمیرسد ادامه مسیر بتواند در خلاف این جهت حرکت کند چون در آن صورت دوباره با بخش سومی روبرو خواهیم بود که در مقایسه با دو قسمت قبلی حسابی دچار تحول شده؛ مسیری که در نهایت باعث خواهد شد رابطه منطقی بین محتوای اپیزودها شکل نگیرد.
گیمپلی و مکانیزمها
جاوید یک داروساز جوان است اما شبیه به بسیاری از قهرمانان هالیوودی تواناییهای فیزیکی و فنی خوبی دارد و به طور باورنکردنی برای شرایط حمله زامبیها آماده به نظر میرسد (شاید در قسمت چهارم یا پنجم متوجه شویم که او قبلاً داروساز ارتش یا نیروهای ویژه بوده!). جاوید در قسمت اول بازی فقط میتواند درب کابینتها را باز کرده و کلیدهای برق را فشار دهد اما در اپیزود دو شاتگان به دست میگیرد و با ابزارهای مختلف کار میکند و همه فن حریف است. کنترلهای بازی ساده طراحی شده و توی دست و پا نیستند. هیچ آیکونی روی صفحه جلوی دید شما را نمیگیرد. حرکت به طرفین، حرکت به سمت بالا، تیراندازی و تعامل با محیط/اشیا، در کنار یک کولهپشتی که همان پایین صفحه قرار دارد و لازم نیست برای استفاده از آن وارد صفحه دیگری شوید. برای رد شدن از هر منطقه نیازمند پیدا کردن راه خروج یا ابزاری خاص هستید که مسیر رسیدن به آن شامل یک پازل محیطی چند قسمتی متشکل از رمزها و آیتمهای مختلف میشود. همچنین گوشه و کنار ممکن است به واکرها برخورد کنید که خرجشان دو شلیک شاتگان است. لا به لای این کارها سر و کارتان به شخصیتهای داستانی میافتد که در برخورد با آنها فقط باید دائم روی صفحه را لمس کنید تا دیالوگها جاری شوند و بروید دنبال کارتان. با اینکه طول دو اپیزود منتشر شده بسیار کوتاه است اما گیمپلی سریع نیست؛ مسیر رفت و آمد برای رسیدن به اجزای مورد نیاز یک پازل کمی بیش از حد و بیدلیل طولانی شده؛ همینطور میانپردهها.
گرافیک
گرافیک منطقه آلوده تر و تمیز نیست و کار را بیش از حد «مستقل» جلوه میدهد (لباسهایی مناسب که اتو نشده و پر از چروک و نامرتب پوشده شدهاند). کیفیت بافتها متوسط و گاهاً پایین است و اوقاتی که دوربین بیش از حد به شخصیتها نزدیک میشود همه چیز خیلی افت میکند. زیر و اطراف نماها تمیز درنیامده و با اینکه سازنده سعی داشته با این حرکت بعد و عمق را القا کند اما کادرها بیشتر شبیه به دورهای سوخته کیک درآمدهاند. پویانمایی شخصیتها فوق ساده و تکراری هستند و در مورد واکرها حتی تنوع طراحی هم به چشم نمیخورد. به نظر میرسد بیشتر تمرکز سازنده روی شخصیتهای مرتبط با داستان بوده؛ این کاراکترها را فقط در میانپردهها میبینیم و حضورشان پر رنگ نیست. نقطه قوت گرافیکی منطقه آلوده زمینهها و لوکیشنهای متنوع است که با دقت و با جزئیات قابل قبولی اجرا شدهاند و میتوان آن را یکی از جاذبههای محصول به حساب آورد. فضاهای متفاوت و گوناگونی که به فضاسازی و خلق هیجان کمک خوبی کردهاند. اگر در فصلهای بعدی سازنده کمی روی تنوع لباس و قد قواره زامبیها و پویانماییهای جاوید به عنوان دو تا از پرتکرارترین و مهمترین اجزا بصری کار کند شاهد تحولات زیادی در باب گرافیک خواهیم بود.
صدا و موسیقی
موسیقیهای منطقه آلوده بیشتر زمینهای هستند؛ مثل خیلی از آثار ترسناک. از طرف دیگر، در نماهای اکشن و میانپردهها، آهنگ تغییر میکند و هیجانی میشود که در حقیقت بار اکشن محصول را به دوش میکشد چون اجزای دیگر خیلی قادر به انجام این کار نیستند. آهنگهای بازی خوب هستند و فضای سینمایی مناسبی خلق میکنند. جلوههای صوتی، شبیه به طراحیها و پویانماییها، تکراری و نخراشیدهاند و علاوه بر این، تنظیم دقیق هم ندارند؛ مثلاً صدای واکرها یا صوت شلیک از بقیه اصوات بلندتر هستند و اگر قرار باشد به توصیه سازنده «بازی را با هدفون تجربه کنیم» در این لحظات کمی آزرده خواهیم شد. تنوع و پویایی جلوههای صوتی خوب نیست: واکرها همه یک صدا دارند، راه رفتن روی هر سطحی همیشه یک صدا دارد، تعامل با آیتمها هم همینطور. شاید با افزایش تنوع دشمنها و سلاحها این مقوله در آینده کمتر به گوش برسد.
نتیجه بررسی نسخه ۰.۱
منطقه آلوده سرگرمکننده است و میتواند نظر مخاطبین را به خودش جلب کند چون مکانیکهای پیچیدهای ندارد، رابط کاربری درون بازی ساده کار شده، و از همه مهمتر، درباره زامبیهاست. اما کار هنوز نظم و شاکله ندارد. منطقه آلوده باگ فنی دارد اما از لحاظ اجرا مشکلی در آن نیست. به عنوان یک اثر ماجرایی/اکشن در سبک زامبی، توقع میرود در اپیزودهای بعدی شاهد داستانی عمیقتر همراه با شخصیتهایی واقعی و غیرتکراری با دیالوگهای دارای اهمیت، زامبیهایی خطرناکتر، درگیریهای طولانیتر و سختتر، و اپیزودهایی طولانیتر، باشیم.
نسخه بررسی شده: ۰.۱
دانلود بازی منطقه آلوده