ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسنپ کیو
نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی اپلیکیشن اسنپ کیو؛ یک جایزه و صد هزار نفر

مسابقات آنلاین اطلاعات عمومی یا همان بازی‌های سبک تریویا، این روزها جزو ترندهای محبوب اپلیکیشن‌های ایرانی هستند. احتیاجی به اثبات این حرف نیست، خودتان به جمعیت میلیونی و مشتاق کاربران کوییز آو کینگز نگاهی بیندازید. ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

مسابقات آنلاین اطلاعات عمومی یا همان بازی‌های سبک تریویا، این روزها جزو ترندهای محبوب اپلیکیشن‌های ایرانی هستند. احتیاجی به اثبات این حرف نیست، خودتان به جمعیت میلیونی و مشتاق کاربران کوییز آو کینگز نگاهی بیندازید. حتی در میان محصولات خارجی هم عنوانی مثل QuizUp در بین هموطنان‌مان طرفداران پر و پا قرصی دارد.

اما مدتی هست که نوبت به ترند جدیدی رسیده، یک مسابقه آنلاین اطلاعات عمومی دیگر با دو تفاوت بزرگ: یکی شرکت‌کنندگانی که تعدادشان در هر رقابت به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد، و دیگری نام بزرگی که اپلیکیشن با خود به یدک می‌کشد.

اسنپ کیو، محصول جدید و تازه نفس مجموعه بزرگ اسنپ، یک مسابقه آنلاین و نفس‌گیر در سبک تریویاست. اپلیکیشنی الهام گرفته از نمونه‌های خارجی، درست مثل خود اسنپ که آمده تعریف نویی از مسابقات آنلاین ارائه داده و پایه‌گذار استانداردهای جدیدی در سبک خودش باشد.

اسنپ کیو
مسابقه با شمارش معکوس شروع می‌شود و هر مرتبه جوایز مختلفی دارد. در حال حاضر مسابقات اسنپ کیو روزی 2 بار در ساعت سه بعد از ظهر و 8 یا 10 شب برگزار می شوند.

هر شب رأس ساعتی مقرر، ده ها هزار نفر وارد اسنپ کیو می‌شوند تا در یک مسابقه زنده و آنلاین شرکت کنند، و کلمه "زنده" یعنی همه اتفاقات در لحظه می‌افتند. در واقع بگذارید برای توصیف بهتر، اسنپ کیو را یک مسابقه زنده اینترنتی توصیف کنم که مجری دارد و هر شب ده‌ها یا صدها نفر در آن برنده جایزه می‌شوند.

سوژه، سوژه جدید و دست نخورده‎‌ای نیست. مطمئنا با دیدن اسکرین شات‌های اسنپ کیو متوجه الگوبرداری‌اش از نمونه‌های خارجی شده‌اید. حتی شاید این الگوبرداری تا حدی به سوی کپی‌برداری هم شیب برداشته باشد.

با این که الگوبرداری عاری از خلاقیت هیچ وقت موضوع پسندیده‌ای نیست، اما باید این را هم در نظر گرفت که بسیاری از اپ‌های موفق داخلی نمونه ایرانیزه شده محصولات موفق خارجی بوده‌اند. اصلا چرا راه دوری برویم، تمام سرویس‌های درخواست آنلاین تاکسی فعال در کشور (و حتی دنیا) نمونه‌های الهام گرفته از اپلیکیشن مشهور اوبر بوده‌اند.

اسنپ کیو
مجری‌های برنامه هر شب تغییر می‌کنند و تعداد شرکت‌کنندگان هم همینطور. برای پخش بی عیب و نقص تصاویر زنده، کیفیت در حدی تنظیم شده که همه با هر اینترنتی توانایی تماشای برنامه را داشته باشند.

نکته اینجاست که همین الگوبرداری درست و به جا ظرافت‌های خاصی دارد که هر توسعه‌دهنده‌ای از پس آن بر نمی‌آید. اسنپ کیو با این که در بعضی مسائل، خصوصا رابط کاربری و حتی رنگ‌آمیزی به شدت شبیه نمونه‌‌ خارجی است و این نکته‌ای است که نسبت به آن انتقاد داریم، اما از طرفی در پیاده‌سازی کار یا به اصطلاح ایرانیزه کردن ایده آنقدر موفق عمل کرده که نمی‌توان به سازندگانش آفرین نگفت.

مسابقات اسنپ کیو روزی یک بار و به طور زنده برگزار می‌شوند، معمولا بین ساعات 8 تا 10 شب که همه از سر کار و دانشگاه برگشته‌اند و فرصت کافی برای گوشی در دست گرفتن و شرکت در یک مسابقه جذاب را دارند.

رأس ساعت، مسابقه در محیطی مثل شبیه لایو اینستاگرام شروع می‌شود. جایی که تعداد شرکت‌کنندگان در لحظه نمایش داده می‌شود و می‌توانید در لحظه کامنت بگذارید و کامنت دیگران را بخوانید. مجری روی صفحه می‌آید و بعد از کمی خوش و بش کردن، 12 سؤال سه گزینه‌ای را از شرکت کنندگان می‌پرسد.

اسنپ کیو
همانطور که می‌بینید سوالات اول بسیار ساده‌اند. اما به تدریج سخت‌تر و سخت‌تر می‌شوند.

یک جواب غلط، یعنی باید از مسابقه خداحافظی کنید. همین موضوع رقابت در اسنپ کیو را به شدت داغ و هیجان‌انگیز کرده و به یکی از جذابیت‌های مسابقه تبدیل شده. اگر ببازید، هیچ راهی برای برگشت به مسابقه ندارید جز این که از "جان" استفاده کنید و این جان هم به سختی بدست می‌آید و هم در طول هر مسابقه فقط یک بار قابل استفاده است.

اسنپ کیو هر شب به برندگان مسابقه جایزه می‌دهد و این جایزه معمولا به صورت نقدی است. جایزه نقدی در پایان به کسانی که به تمام 12 سؤال پاسخ صحیح داده‌اند تقسیم شده و در حساب کاربری‌شان ذخیره می‌شود، و نکته عالی اینجاست که این بار خبری از گردونه شانس و دوز و کلک‌‌های مرسوم اپلیکیشن‌های قرعه‌کشی نیست.

اسنپ کیو
در دومین تلاشم توانستم به هر دوازده سوال پاسخ صحیح بدهم و پنج هزار تومان برنده شوم. زیاد نیست، اما کاچی به از هیچی!

برندگان اسنپ کیو صد در صد چیزی عایدشان می‌شود. کم یا زیاد، پول نقدی که می‌برید در حسابتان ذخیره می‌شود و وقتی به 20 هزار تومان رسید می‌توانید با دادن شماره حساب آن را به جیب‌تان بزنید و برداشت کنید. این شاید اولین باری باشد که در یک اپلیکیشن ایرانی با تم مسابقه، مطمئن هستید که با طی کردن مسیر درست دست خالی بیرون نمی‌روید و سرتان کلاه نمی‌رود!

البته این که چه مبلغی برنده شوید، بستگی به میزان جایزه هر شب و سختی سؤالات دارد. وقتی سؤالات خیلی سخت می‌شوند، افراد کمتری برنده می‌شوند و بنابراین می‌توانند سهم بیشتری از جایزه را برای خود بردارند. بنابراین رقابت‌های اسنپ کیو همیشه نفس‌گیر هستند و هرگز هیجان خود را از دست نمی‌دهند.

اسنپ کیو یک اپلیکیشن کاملا رایگان است و همین ممکن است سؤالی را در ذهن‌تان به وجود بیاورد: با این حجم از اعطای جوایز، خود اپلیکیشن چگونه درآمدزایی می‌کند؟ پاسخ بسیار ساده است.

صفحه‌ای را در نظر بگیرید که هر شب رأس ساعتی مقرر، ده‌ها هزار چشم به آن خیره می‌شوند و بخش زیادی از این چشم‌ها طرفداران و مشتریان ثابت هستند. تصور می‌کنم همین برای جلب نظر هر اسپانسر و سرمایه‌گذاری کافی باشد، و این ایده هوشمندانه‌ای بوده که تیم مارکتینگ اسنپ سریع‌تر از سایر رقبای داخلی خود موفق شده که آن را عملی کند.

اسنپ کیو
رده‌بندی هفتگی برنده‌های هر مسابقه را به دیگران اعلام می‌کند.

کشاندن مخاطب ایرانی درگیر مشکلات مختلف و غرق شده در پیام‌رسان‌ها به یک مسابقه  اینترنتی گوشی محور، هدفی بوده که تیم اسنپ استادانه از پس آن بر آمده که مطمئنا با برطرف شدن محدودیت‌های اپلیکیشن و گردآوری کاربران بیشتر، تأثیرگذاری چنین محصولی بر بازار اپلیکیشن‌ها و فرهنگ کاربران ایرانی اینترنت را بیشتر احساس خواهیم کرد.

از جمله این محدودیت‌ها می‌شود به نبود گزینه‌های شخصی‌سازی برای پروفایل کاربری اشاره کرد. به عنوان مثال هنوز نمی‌توانید برای خودتان عکس پروفایل بگذارید. شاید اضافه کردن بخشی برای دسته‌بندی رکوردها و جوایز در پروفایل هم بتواند به فضای رقابتی اسنپ کیو شور و هیجان بیشتری ببخشد.

اما با کنار هم گذاشتن نکات مثبت و منفی، باید گفت که کفه ترازو بیشتر به سمت نکات مثبت اسنپ کیو سنگینی می‌کند. مسابقات اسنپ کیو به معنای واقعی کلمه هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده‌اند، هر کس می‌تواند با اندکی تلاش در آن برنده جایزه شود و لذت شرکت در یک مسابقه آنلاین واقعی را بچشد.

اسنپ کیو فعلا برای دیوایس‌های اندرویدی منتشر شده و به زودی نسخه آی او اس آن هم در اختیار کاربران آیفون و آیپد قرار می‌گیرد.

اسنپ کیو | SnappQ

اسنپ کیو | SnappQ

سازنده: اسنپ قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 4.8 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • alireza eh
    alireza eh | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

    اپ خوبیه اون اوایل باگ های الکی داشت ۳.۴ شب قطعی داشت منو بابام مینشستیم دوستامون رو دعوت میدادیم جون میگرفتیم تا ببریم? اما اخر خسته شدیم ول کردیم

  • Ali1988
    Ali1988 | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

    سه با برنده شدمدکه بار اول ۲۰ هزار تمن جایزه بردم. اما متاسفانه با دوم تنها ۱۰۰۰ تمن و بار سوم هم ۵۰۰۰ تمن. ایراد این مسابقه همینه که بعد از کلی تقلا کردن بستگی به شانس داره که چقدر ببری. به نظر من جایزه پنج میلیونی برای این تعداد از شرکت کننده خیلی کمه. ایراد دیگه اینکه قطعی زیاد داره این مسابقه و هنوز سرورای با ثباتی ندارن. مورد دیگه سطح سوالاس که توی برخیشون واقعا پایین و خنده ات میگیره. البته گاهی هم به شکل عجیبی سطح سوال سخت میشه اونم تو سوالای اول که قاعدتا باید آسونتر باشن

    • فرشاد
      فرشاد | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

      احتمالن سوال سختو گذاشتن اول که خیلی ها از گردونه اوت بشن تا لود سرور کم بشه

  • Moslem Safavi
    Moslem Safavi | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

    فکر میکنم این خبر باید در بخش تبلیغات قرار بگیرد آقای بیگ زاده

    • H A M E D
      H A M E D | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

      چرا فکر میکنید هر وقت اسم یه اپ بیاد یعنی تبلیغاته؟!

      • mahdi_asdn
        mahdi_asdn | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

        کلا محصول ایرانی وگرنه خارجی کمتر میگن ک تبلیغ هس

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

      دوست عزیز، شما مشغول خوندن یک "مقاله" هستید و نه "خبر". فکر می کنم دیگه تعریف خبر برای همه مشخص باشه. نکته بعد این که در کدوم مطلب تبلیغاتی نویسنده از محصول ایراد میگیره و اون رو نقد می کنه؟ خواهشا مطلب رو در ابتدا بخونید و بعدا نظر بدید.

مطالب پیشنهادی