کمی قبلتر، در مقالهی بررسی فراتر از اینجا دربارهی سابقه و وضعیت کنونی عناوین اشاره و کلیک ماجرایی در ایران صحبت شد. در ادامهی همان مسیر امروز قصد داریم محصولی دیگر در این ژانر را با هم بررسی کنیم تا زاویهی دیگری از گوشهی بازار داخلی برایمان روشنتر شود. اثر مورد بررسی این مقاله با فراتر از اینجا خیلی تفاوت دارد و با اینکه هر دو بازی زیر پرچم یک ژانر قرار دارند اما با خواندن هر دو متن متوجه خواهید شد که یک سبک واحد تا چه مقدار میتواند شامل طیف گستردهای از تولیدات شود.
«مزد خونین» اثری اندرویدی تولید شده توسط KMT Studio است که ما نسخهی ۰.۴ کافه بازار آن را بررسی کردهایم. همانطور که بالاتر گفته شد سبک محصول اشاره و کلیک ماجرایی با زاویه دوربین از بغل و گرافیک ۲بعدی است. متاسفانه بازی با +۱۰۰۰ دانلود هنوز دارای ردهبندی سنی نیست. طبق رسم عناوین ماجرایی و داستان محور، محصول تا یک جایی رایگان است و از آن به بعد برای پیشروی باید نسخهی کامل را خریداری کنید. در مزد خونین بازیکن وظیفه دارد پرده از راز یک سری اتفاقات بردارد. طبق معمول همه چیز «قبلاً» رخ داده و در حال حاضر ما فقط میتوانیم رمزگشایی کنیم و در قالب فلش بک قطعات محدودی از داستان را ببینیم. در مسیر رسیدن به جواب و پیدا کردن دلیل وقایع با کاراکتری همراه میشویم که (طبق معمول) دچار فراموشی شده، (طبق معمول) همسرش را از دست داده، و (طبق معمول) گذشتهای خاص و کمی تاریک دارد.
این چه داستانیه؟
اشکال روایی/داستانی در مزد خونین کم نیست. اولین مورد استفادهی فراوان از کلیشهها و به کاربردن آنها تا عمق گیمپلی و قوانین و مورد بعدی عدم یکپارچگی رابطهی علت و معلولی در وقایع است: چرا شخصیت اصلی فقط یک سری چیزها را به خاطر دارد و یک سری اطلاعات را فراموش کرده؟ چطور یادش نیست چه اتفاقی برای زن و فرزندش افتاده اما آدرس خانه یا آدرس جاهای دیگر را در ذهن دارد؟ مورد دیگر عدم تهیهی پیشینهی قوام دار به عنوان محور داستان است: قصه از وسط ناکجا آباد شروع و در وسط ناکجا آباد رها میشود! علاوه بر این موارد، حتی شخصیت اصلی هم در طول مسیر کامل پرورانده نمیشود تا بتوانیم حداقل با همین یک نفر رابطه برقرار کنیم و به میزان کافی انگیزه و حس نیاز به ادامهی مسیر و رساندن او به رستگاری داشته باشیم. به این چند مورد دیالوگهای بعضاً بیمعنی و نالازم را هم اضافه کنید تا در نهایت به این نتیجه برسیم که روایت مزد خونین، که به نظر میرسد نقطهی تمرکز سازنده بوده، تبدیل به یکی از جدیترین نقاط ضعف شده.
این چه گیمپلییه؟
در مسیر رسیدن به جواب ما وظیفه داریم فعالیتهایی انجام دهیم تا از موانع مختلف عبور کنیم. تقریبا هیچ کدام از این موانع معمایی یا پازلمحور نیستند و در کمینهترین حالتِ تعامل با اشیاء و محیط قابل حل و فصل خواهند بود. این قضیه به جذابیت و تکرارپذیری بازی آسیب زده. تنها چالش موجود برای عبور از موانع پیدا کردن روشِ کار یا ترتیب کارها و آن هم از طریق آزمون و خطاست، چالشی که به خاطر عدم وجود امکان رد کردن صحنههای نمایشی تبدیل به فرآیندی زجر آور و خسته کننده میشود. در کلْ گیمپلی محصول بیشتر به سمت مشاهده و همکاری در فرآیند روایت تمایل دارد تا ایجاد تعامل کامل یا تاثیر مشخص در این مسیر؛ راهی تماماً خطی که تجربهای سرد و نچسب میسازد. بر خلاف ادعای سازنده در توضیحات کافه بازار، نه خبری از چالشهای هیجانی بود و نه داستان و مراحل طولانی. تنها چیزهای طولانی صحنههای نمایشی و لحظات حرکات دوربین و زمان دانلود بازی بودند!
ظاهر فریبنده
در باب گرافیک مزد خونین با دو جنس رخداد مواجهیم: دستهی اول که قسمت اعظم را تشکیل میدهند صحنهها و طراحیهای زیبا و با کیفیتی هستند که نگاه را به خودشان جلب و گاهی لحظاتِ خاصی را میسازند. در چنین قابهایی شاهد بافتهای باکیفیت، حرکات دوربین (فیلمبرداری) سینمایی و جذاب، پویانماییهای نرم و سالم، نورپردازیهای خوب، و جلوههای آب و هوای درست هستیم. از همین دست موارد را در صفحهی فهرست یا لحظات بارگذاری و ذخیره هم میبینیم: کلیدهای مرتب و تمیز، قلمهای شسته و رفته، جلوهی گرافیکی زیبای بارگذاری و فهرست میانمرحلهی زیبا و خوش ابعاد. اینها کلیت تجربهی گرافیکی مزد خونین را تعریف میکنند، اما جاهایی هم هستند که افت کیفیت (به ویژه در مورد بافت) قشنگ به چشم میآید و کمی به خوبیهایش ضربه وارد میکند.
آهنگهای سینمایی
موسیقی متن مزد خونین حسابی سینمایی انتخاب شده و احتمالا حین تجربهی بازی یاد چند فیلم امریکایی مختلف یا ترکیبی از تعدادی فیلم بیافتید. کیفیت قطعات بسیار بالاست و با هندزفری در شلوغترین جاها هم صدا گوشتان را پر خواهد کرد (شاید یکی از دلایل حجم بالای محصول این باشد). طول قطعات انتخابی نه بلند است و نه کوتاه و پایان و شروع آنها به شکل درست و مرتب پشت سر هم قرار گرفتهاند و روان و یکپارچه پخش میشوند. اما یک اشکال اساسی در مورد آهنگهای مزد خونین وجود دارد: عدم ارتباط مستقیم یا خیلی نزدیک بین روایت و صحنهها و قطعات در حال پخش، و پراکندگی مضمونی آهنگها بین مراحل که این مورد به خاطر انتخابی بودن آهنگها و جمعآوری موسیقی از منابع مختلف تشدید شده. گاهی موسیقی از صحنهی در حال وقوع هیجانیتر است، گاهی از صحنهی در حال نمایش سنگینتر و عمیقتر است و در این بین گاهی هم به نظر مرتبط میرسد. در کل موسیقی متن مزد خونین از سایر جزئیات «شدیدتر» عمل میکند. در مورد جلوههای صوتی هم بازیساز استاندارد عمل کرده و نتیجه کار سالم و مرتب از آب درآمده.
آفتابه و لگن هفت دست، شام و ناهار فقط فست فود و غذاهای مضر!
تجربهی مزد خونین برای یک بار و دوبار و در جهت لذت بردن از موسیقیها و بعضی صحنهها «بد» نیست. اما در کل با محصول خیلی تکرارپذیر، جذاب، یا چالش برانگیزی روبرو نیستیم و متاسفانه خصوصیات خیلی خاص یا متفاوتی در بازی نیستند که بتوانیم با تکیه بر آنها اثر را به همه پیشنهاد کنیم. اگر از طرفداران ژانر اشاره و کلیک و آثار داستان محور هستید سری هم به مزد خونین بزنید.
نسخه بررسی شده: ۰.۴
دانلود بازی مزد خونین