بیشتر سبکهای بازی روی موبایل دستخوش تغییراتی میشوند که به همین پلتفرم اختصاص دارد؛ تعدادی از آنها به خاطر تفاوت مکانیزمهای کنترل (لمس در مقابل دکمه و موس و آنالوگ) و تعدادی به خاطر تفاوت رویکرد مخاطبین است. مثلاً وقتی صحبت از یک اثر استراتژی موبایلی میشود، توقع امکانات ریز و دقیق یک استراتژی کامپیوتری را از آن نداریم. بازی مورد بررسی امروز بازینگار به شکل دقیق مصداق این قضیه است؛ تسخیرگران محصولی استراتژی برای موبایل است که از قواعد کژوآل و آیدل در گیمپلی کمک گرفته تا به بهترین شکل تجربه را برای موبایلهای هوشمند اختصاصی کرده باشد. با اینکه مشابههای خارجی این بازی فراوان هستند اما وجود سرورهای داخلی و فروشگاه خرید مستقیم در آن باعث ایجاد ارزش افزوده شده. برای آشنایی کامل با این محصول جدید تا پایان متن همراه بازینگار باشید.
معرفی اجمالی اثر
«تسخیرگران: بازی استراتژی جدید» توسط باباردو تولید شده و نسخه ۰.۶.۲ کافه بازار آن +۵۰۰۰ دانلود دارد. در حال حاضر حجم آن ۱۱۱ مگابایت و امتیازش از بین ۱۲۵۵ نظر ۴.۸ است. ردهبندی سنی بازی مشخص نیست. تسخیرگران نوع ساده شده آثار استراتژی کامپیوتری است؛ اگر فرض کنیم در یک گیم کامل بازیکن وظیفه دارد مثلاً به ۱۰ مولفه همزمان رسیدگی کند، اینجا صحبت از سه مولفه بیشتر نیست: ساختمان، نیرو، حمله. نقشههای بازی از پیش ساخته و مشخص در اختیار شما قرار میگیرند. این فضاها شامل چند ساختمان میشوند که در ابتدا یکی یا دوتای آنها در اختیار بازیکن، یکی یا دو تای آنها در اختیار نیروهای دشمن (میتوانند بیشتر از یکی باشند)، و تعدادی از آنها بیطرف هستند. هدف اشغال تمامی ساختمانهاست و تیمی که زودتر از بقیه این کار را بکند برنده است. مراحل اولیه کاملاً آموزشی و مراحل بالاتر برای رسیدن به تجربه کافی است تا (احتمالاً) در نهایت بازیکن وارد میدان رقابت تن به تن شود و با گیمرهای واقعی دست و پنجه نرم کند. الان ۱۲۵ مرحله تک نفره در اختیار بازیکن قرار دارد و هنور هیچ خبری از حالت رقابت برخط نیست.
جزئیات گیمپلی
روش کار به این شکل است: هر ساختمانی دارای ظرفیت ثابتی از تعداد نیروهاست؛ برای اینکه ظرفیت بیشتر شود بازیکن میتواند ساختمان را ارتقاء بدهد. ارتقاء برای ساختمانی ممکن است که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت نیرو داشته باشد. از طرف دیگر، بازیکن میتواند بین ساختمانهایش نیروها را جابجا کند و به این وسیله روی یک بنای ثابت برای ارتقاء تمرکز بیشتری کند. پس این شد قدم اول: ارتقاء ساختمانها برای افزایش ظرفیت نیرو. در قدم بعدی بازیکن با این نیروها به ساختمانهای بیطرف یا حتی سازههای دشمن حمله میکند؛ وضعیت ساختمان هدف هم به همین شکل است؛ عددی روی آن نوشته که به تعداد نیروهای حاضر در آن اشاره میکند و به بازیکن میگوید «این تعداد سرباز بفرست تا ساختمان را اشغال کنی». با هر حمله (که به معنی انتخاب ساختمانهای خودی و بعد تعیین سازه هدف است) نصف نیروهای هر بنا به سمت مقصد حملهور میشوند. با این دو فرآیند (ساخت و حمله) بازیکن باید یکی پس از دیگری قلعهها و اسطبلها و خانهها را تصرف کند. همچنین بهتر است حواس بازیکن به دفاع از تصرفات هم باشد چون به همین شکلی که شما میتوانید خانهها را بگیرید دشمن(ها) هم میتوانند!
قدرتها و ارتقاها و سامانه درآمدی
سمت چپ صفحه قدرتهای خارقالعادهای در اختیار بازیکن قرار دارند که برای سرعت بخشیدن به بازی استفاده میشوند. برخی مراحل به طور ویژه برای استفاده از این قدرتها طراحی شدهاند تا بازیکن با آیتمها آشنا شده و طعم آنها را بچشد و درگیر شود! هر قدرتی برای خودش زمان بارگذاری مجدد از ۱۰ تا ۶۰ ثانیه دارد. این آیتمها همه درون صندوقچهها و به صورت تصادفی قابل تهیه هستند. پس از هر ارتقاء سطح تجربه یک صندوقچه دریافت میکنید که حاوی چند آیتم کمکی و مقداری سکه و الماس است. سکه و الماس برای ارتقاء نیروها و سازهها بیرون از مرحله به کار میروند. این بهبودها دائمی هستند. ابتدا با صرف سکه و از یک جایی به بعد فقط با الماس میتوانید قابلیتهایی مثل قدرت حمله و دفاع یا سرعت نیروها را افزایش بدهید. مجموع این ارتقاها و آن قدرتهای جانبی پایه سامانه درآمدی تسخیرگران را تشکیل میدهند. با مراجعه به فروشگاه میتوانید تمامی این موارد را مستقیم بخرید. همچنین، تخفیفها و پیشنهادهای ویژه هم با ترکیبهای متنوع در دسترس هستند. لازم است بدانید که برخی مراحل بازی بدون کاربرد این آیتمها خیلی سخت تکمیل میشوند و به طور قطع در رقابت برخط هم استفاده از این قدرتها ممکن است نتایج رقابت را تغییر دهد. پس لطفا کارت بانکی با رمز دوم همراه داشته باشید.
گرافیک فنی و هنری
سر و وضع تسخیرگران خیلی مرتب و شیک و جاهایی بسیار هم زیباست اما متاسفانه خبری از نوآوری در آن نیست. با اینکه به نظر میرسد طرحها و نقشها همه توسط تیم سازنده تولید شده باشند اما به قدری شبیه به آثار مشابه و مطرح و به قدری تکراری هستند که در نهایت شاید حس کنید همه چیز از یک یا دو اثر دیگر کپی شده. تم جادویی فضاها و زمینه فهرست زیباست. از زیباترین صحنهها نقاشی صفحه بارگذاری و نقشه مراحل هستند که حس خوب و خاطره عناوین قدیمی روی رایانه را دارند. قلمها و منوها یکدست و مرتب و تمیز و نرم هستند. از لحاظ تکنیکی با محصولی دقیق و مرتب روبرو هستیم که حتی جزئیات ظاهری ساختمانهای کوچک داخل نقشه را هم از قلم ننداخته اما از لحاظ هنری با اثری غیر بدیع و آشنا سر و کار داریم که از خودش چیزی برای ارائه ندارد. فضای فانتزی و آرام تسخیرگران خوشایند و جذاب است و با توجه به تفاوتهای ظاهری نقشهها با هم خیلی خستهکننده نیست.
صدا و موسیقی
صداهای تسخیرگان مختلف و متنوع و نرم و جالب و دقیق کار شدهاند و شبیه به گرافیک فنی، با محصولی سالم از لحاظ تکنیکی روبرو هستیم. صدا و جلوههای صوتی روح نبردهای مراحل هستند و پویایی و هیجان ماموریت بر دوش آنهاست؛ از صدای ارتقاء ساختمان تا فریادهای باحال و جالب سربازها هنگام حمله و صدای برخورد شمشیرها باهم درون یک ساختمان. مجموعه صوتی تسخیرگران به خوبی از پس وظیفهاش (کامل کردن تجربه کاربری و گیمپلی) برآمده و اشکالی بر آن وارد نیست. موسیقیهای انتخابی هم زیبا و مرتبط با حس و حال کلی اثر انتخاب شدهاند.
مخلص کلام
تسخیرگران عنوانی سالم و خوب از لحاظ تکنیکی است که امیدواریم با به روزرسانیهای بیشتر و در طول مدت روز به روز بهتر از قبل شود. با درنظر گرفتن ورژن بازی به نظر میرسد هنوز با نسخه غیرنهایی سر و کار داریم. ابعاد هنری و محتوایی بازی، مثل طرحها و داستان، بسیار جای کار و پرورش دارند که البته به سلیقه و خواسته سازنده وابسته است. بازینگار بررسی به روزرسانیهای مهم این عنوان را در برنامه دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که به بازیهای استراتژی علاقه دارید و از عناوین حال حاضر بازار (داخلی و خارجی) کمی خسته شدهاید میتوانید تسخیرگران را امتحان کنید. بازینگار این عنوان را به تمام علاقهمندان به سبک استراتژی و زیرمجموعههای مختلف آن پیشنهاد میکند.
نسخه بررسی شده: ۰.۶.۲
دانلود بازی تسخیرگران