معرفی محصول
«حاجی الماس – بازارچه ساحلی» محصولی اندرویدی تولید شده توسط رابین گیمز در سبک مدیریتی و تقریباً شبیه به محصولات Frenzy که مثلاً بازیکن را به عنوان مدیر یک رستوران یا پیتزا فروشی قرار میدهند است با این تفاوت که در آن خبری از چالش زمان یا مشتریهای بیاعصاب نیست و ماموریتهای مرحلهای راه مخاطب را سد نکردهاند. حاجی الماس، قهرمان قصه، پس از اینکه برای تامین هزینه تحصیل دخترش حتی لباس تنش را هم میفروشد، دست به زانو میگیرید و با یک درخت موز شروع به کسب و کار میکند. مسیر از خام فروشی آغاز و به محصولات پیشرفتهای مثل شیر موز و کیک میرسد. در نهایت شعبههای دوم و سوم بازار ساحلی هم در دو منطقه مختلف افتتاح میشوند.
گیمپلی
ابتدای راه، همه کارها بر عهده خود حاجی الماس و به تبع آن گیمر است ولی با افزایش درآمد و گسترش کاسبی قادر خواهید بود مزرعهدار و قفسهدار و هر مدل دستیاری که احتیاج دارید را استخدام کنید تا امور خودکار پیش بروند و شما بیشتر در نقش مدیر ایفای نقش کنید. هر محصولی قفسه مخصوص دارد که مشتریها اتوماتیک به سراغش میروند. پر کردن قفسه کار حاجی الماس و همکاران است. وقتی گاری مشتری پر شد هزینه را به صندوق پرداخت میکند. شما میتوانید با این سکهها کسب و کار را گسترش دهید: محصولات جدید به بازار اضافه کنید، نیرو استخدام کنید، و ظرفیت محلها یا افراد را ارتقا دهید. مسیر به شکل خطی برای بازیکن چیده شده و همه چیز با ترتیب و به سادگی مشخص است و نیاز زیادی به استراتژی و برنامهریزی ندارد.
مینیگیم
همه کارهای بالا با یک ورودی حرکتی ساده اتفاق میافتند: حرکت دادن حاجی الماس با استفاده از لمس و سپس کشیدن انگشت روی صفحه به اطراف. به وسیله این مینیگیم ساده بازیکن قادر است به نقاط مختلف سرکشی و محصولات را جابجا کند و مکانهای جدید راه بیاندازد. مینیتر از این، ترکیب کردن محصولات خام در دستگاهها برای تولید محصول فرآوری شده است که با همان الگوی قبلی ولی با فرمول جدید اتفاق میافتد. علاوه بر این، دو غرفه موسیقی هم در بازارچه ساحلی هستند که در آنها حاجی الماس با نواختن عود و تمبک از شیوخ عرب مشتلق میگیرد. مینیگیم این دو غرفه هم برای خود جالب است و مختصری چالش به بازی اضافه میکند چون امکان خطا دارد. به وسیله این ساز و کارها، سازنده یک محصول مدیریتی خالص را تبدیل به اثری تفننی/حرکتی کرده و به خوبی بازیگونه بودن اثرش را افزایش داده است.همه این کارها را به ترتیبی دیگر و با محصولات و دستگاههایی جدید میتوانید در قسمت «فودپارتی» با اعضای اتحاد خود انجام دهید. در فودپارتی میتوانید اتحاد (کلن) بسازید یا عضو گروهها شوید. روش کار به این صورت است که هر روز ماموریت مشخصی به همه اتحادها داده میشود و شما و اعضای کلن فرصت دارید تا اتمام وقت تمام اقلام درخواستی را تهیه کنید. پاداش کار گروهی زیاد است. کلنهای برتر در ساختمانی شبیه به کاپ در جدول طبقهبندی نمایش داده میشوند.
زیبایی کار
در بُعد داستان و دیدگاهی که بازی ارائه میکند شاهد یک الگوی کسب و کار سالم و ساده بر پایه تلاش پیوسته و تولید و گسترش کاسبی از خام فروشی به سمت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده هستیم. اثری مثل حاجی الماس ناخودآگاه به مخاطب پیام منتقل میکند. در طرف دیگر، محصول در فضایی خاورمیانهای با محیط و اصطلاحاتی آشنا، مثل دریافت سود روزانه به شکل صلواتی (رایگان با تماشای تبلیغ)، حال و هوایی جدید و بدیع در مقایسه با سایر گیمها که بیشتر اوقات در لوکیشنهای غربی و اتمسفرهای فرنگی هستند را برای مخاطبین مشرق به ارمغان آورده.
برگ برنده بعدی حاجی الماس، استفاده حداقلی از متن و نوشته و به کارگیری فرآیندهای تعاملی است، به نحوی که به نظر میرسد تمام طیفهای سنی و سلیقهای به راحتی و با کمترین دردسر خواهند توانست به سرعت با رابط کاربری و ساز و کارهای آنها آشنا شده و از آن لذت ببرند. بازی به عربی و ترکی و انگلیسی هم ترجمه شده! و به عنوان آخرین نکته، با رفتن به شعبه دوم و سوم بازارچه ساحلی، نقشه عوض میشود و به این شکل سازنده از بزرگشدن و شلوغشدن بیش از حد فضا جلوگیری میکند و محصولات و غرفهها و لباسهای جدیدی در اختیار قرار میگیرند تا به نوعی تازگی/تنوع کار حفظ شود.
نازیبایی کار
بالانس بین تولید و مصرف و هوش مصنوعی و نظم دستیارها کمی میلنگد؛ حاجی و همکارانش ظرفیت محدودی برای جابجایی کالاها دارند و قفسهها هم پُر میشوند و این یعنی گاهی محصول روی دستتان باد میکند و دو راه پیش پایتان میماند: ریختن بار اضافه درون چاه که در برخی موارد جزء ماموریتهای یومیه است و شاید پاداش داشته باشد (سیاست سازنده برای رفع این باگ دیزاین) یا صبر کردن برای خالی شدن جاها. وقتی در مقاطع بالاتر مثلاً پنج دستیار دارید، گاهی بین کار ایشان با هم یا با شما کمی اختلال و بینظمی پیش میآید (از قدیم گفتهاند شاگرد جماعت دل نمیسوزاند و باید خودت سر کار بایستی!).
آنچه این قضیه را نازیباتر میکند حساسیت بالای حاجی به محصولات است به طوری که مثلاً اگر سهواً از نزدیکی درخت یا آسیاب رد شوید سریع چند قلم جنس میآید روی دستتان! هرچند همین نکته بسیار به سرعت گیمپلی کمک کرده اما وقتی بازارچه به حد تکمیل میرسد و در آن تعداد زیادی غرفه و قفسه مختلف دارید راه بردن حاجی الماس دردسرساز میشود. و در آخر، با شروع نقشه جدید تمام ارتقاها و قدرتهای حاجی الماس صفر میشوند و انگار باید همه چیز را از نو شروع کنید.
دخل و خرج
سکههایی که از فروش به دست میآیند خرج گسترش کسب و کار در همه ابعاد و خرید لباس برای حاجی میشوند. البسه علاوه بر اینکه تیپ حاجی الماس را تغییر میدهند، خواص جانبی متفاوتی هم دارند: یکی سرعت را بیشتر میکند و دیگری سود و الی آخر. با اینکه بین لباسها فرق هست اما تغییر مشهودی در گیمپلی ندارند. در فروشگاه میتوانید با خرید درون برنامهای، سود روزانه یا ماهانه یا سالانه خودتان را یکجا دریافت کنید که در نوع خودش جالب و جدید بود. اگر به اینترنت وصل باشید بازی خودکار ویدیوی تبلیغاتی نمایش میدهد اما پاداشی عایدتان نمیشود! بازیکن مجبور به خرید نیست و با کمی صبر و استقامت میتواند به تمام خواستههای مادی در بازارچه ساحلی برسد. پیشنهادهای تخفیفدار هم گاهی روی صفحه ظاهر میشوند.
گرافیک
بازارچه ساحلی زیباست و با رعایت اصل سادگی و حفظ مضمون بصری «خاورمیانهای بودن» یک دستاورد هنری به حساب میآید. طراحی فضا و لوکیشن با بناها و غرفهها معنا پیدا کرده و وقتی همه فروشگاهها احداث میشوند نمایی شبیه به بازارهای معروف جهان اسلام به دست میآید. البته رنگ جای نقش را گرفته و منظره فانتزیتر از دنیای واقعی است. شخصیتها، که شامل خود حاجی، دستیاران، و شیوخ عرب و مشتریها میشوند در یک سایز و اسکوپ و با انیمیت یکسان اما با جزئیات متفاوت کار شدهاند؛ لباسها و کلاهها مربوط به کشورهای مختلف جهان اسلام هستند. مدل سازی و طراحی هنری بازی ترکیبی است از سادگی و اصول طراحی فانتزی محصولات اندرویدی در کنار ظرافتهایی که حال و هوای خاورمیانهای کار را حفظ میکنند. در ضمن، قلمها بر اساس زبان انتخابی تغییر میکنند و مثلاً در زبان عربی حتی اعداد هم به فونت عربی نوشته شدهاند!
صدا و موسیقی
موزیک زمینه دائماً در حال پخش است و چون خبری از صفحه فهرست و غیره نیست این صدا همواره به گوش میرسد؛ قطعهای آرام و زیبا که به نظر میرسد نوعی تکنوازی عود باشد با چرخه تکراری نرم و یکدست. همین ملودی هنگام دریافت ارتقا یا احداث محل جدید کمی سریعتر و پرانرژیتر پخش میشود. در مینیگیمها هم دو قطعه ملودیک و ضربی اجرا میشوند که نمک خود را دارند. صداهای دیگر بازی شامل برداشتن و گذاشتن کالاها و دریافت سکه و… است که بیشتر به سمت اصوات فانتزی و آشنا در محصولات تفننی رفتهاند و خیلی کمکی به اتمسفر صوتی شرقی محصول نمیکنند. متاسفانه دکمه قطع صدا در تنظیمات، موسیقی و جلوهها را باهم خاموش میکند!
از موز تا فروشگاه زنجیرهای
حاجی الماس – بازارچه ساحلی محصولی سالم و لذتبخش با مشکلاتی جزئی است که علاوه بر دستاوردهای هنری خلاقانه مثل ایجاد اتمسفر شرقی، ارزش افزوده خوبی در زمینه آموزش و پیامرسانی به روش غیر مستقیم دارد. با توجه به غیرچالشی یا کاملاً تفننی بودن گیمپلی، این بازی برای همه طیفهای سنی و سلیقهای مخاطبین قابل توصیه است. در صورتی که بازی را تجربه کردید در بخش نظرات چند نکته مثبت و چند نکته منفی آن را برای ما یادداشت کنید.
نسخه بررسی شده: ۳۱
دانلود بازی حاجی الماس – بازارچه ساحلی: